ارتباط تولیدات علمی علوم پزشکی کشور در پایگاه اسکوپوس با بار بیماری های ایران

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به روند پر شتاب تولید علم در حوزه علوم پزشکی در کشور، این سوال پیش می آید که آیا این روند در راستای مشکلات بهداشتی، درمانی می باشد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط تولیدات حوزه علوم پزشکی کشور در پایگاه اسکوپوس طی سال های 2010 تا 2014 با بار بیماری ها در ایران می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه علم سنجی از طریق مشاهده مستقیم و فیش برداری الکترونیکی گردآوری شد. جامعه آماری، تولیدات علمی موجود در موضوعات مورد نظر این پژوهش که توسط پژوهشگران ایرانی در طی سال های 2010 تا 2014 در پایگاه های اطلاعاتی Scopus نمایه سازی شده است، در نظر گرفته شد و با استفاده از فیلدAffiliation دایره جستجو به کشور ایران محدودگردید. به منظور استخراج داده ها، کلیدواژه های مرتبط با حوادث ترافیکی، بیماری های ایسکمیک قلب، اختلال افسردگی اساسی، اعتیاد و بیماری های عروقی مغز که بیش ترین بار بیماری های را دارند، در پایگاه اسکوپوس جستجو گردید و خروجی های علم سنجی نیز ثبت گردید و ارتباط تولیدات علمی با بار بیماری ها بررسی گردید.
یافته ها
در مجموع، 2824 رکورد بازیابی شد که بالاترین رکورد با 1530 عنوان به اختلال افسردگی و کم ترین رکورد با 62 عنوان به اعتیاد تعلق داشت. بیش ترین h-index مربوط به اختلال افسردگی اساسی و بیش ترین درصد تولیدات با حداقل یک ارجاع مربوط به اعتیاد بود. همبستگی ضعیفی بین شاخص سال های از دست رفته عمر در اثر مرگ زود هنگام (2/0= p، 8/0= r) و شاخص سال های سپری شده با ناتوانی ناشی از بیماری ها و صدمات (8/0= p، 2/0= r) و هم چنین همبستگی مثبت قوی بین شاخص مورتالیتی مربوط به بیماری (205/0= p، 9/0= r) با تولیدات علمی مربوطه وجود داشت.
استنتاج
تولیدات علمی محققان و پژوهشگران ایرانی در پایگاه اسکوپوس در راستای بار بیماری های کشور نبوده است ولی در راستای بیماری هایی که مورتالیتی بالایی دارند، بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p1498897 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!