بررسی کمیت تروپان آلکالوئیدهای هیوسیامین و اسکوپولامین در اندام های هوایی و زیرزمینی چند گونه بنگ دانه(Hyoscyamus spp.) در ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
گونه های مختلف جنسHyoscyamus منبع غنی از تروپان آلکالوئیدها بویژه هیوسیامین و اسکوپولامین هستند. این ترکیبات از نظر دارویی جزء تروپان آلکالوئید های مهم هستند که به طور منحصر به فرد توسط گیاهان تولید می شوند.
هدف
بررسی میزان تروپان آلکالوئیدهای هیوسیامین و اسکوپولامین در اندام های زیر زمینی و هوایی گونه های جنس بنگ دانه شامل گونه های H. kotschyanus، H. squarrosus، H. pusillus، H. kurdicus،H. scoparia و. H. orthocarpus
روش بررسی
این آزمایش به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام شد. بذور گونه های هیوسیاموس بعد از کشت، در اتاق رشد تحت دمای 25 درجه سانتی گراد و 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی قرار داده شدند. نمونه ها از اندام های خشک شده زیر زمینی و هوایی گیاهان 6 الی 7 ماهه عصاره گیری و پس از آن میزان آلکالوئیدهای هیوسیامین و اسکوپولامین توسط دستگاه HPLC ارزیابی شد.
نتایج
میزان هیوسیامین و اسکوپولامین در گونهH. orthocarpus نسبت به سایر گونه ها بیشتر بود و مجموع این دو ترکیب در این گونه (81/15 میلی گرم برگرم وزن خشک) حدود دو برابر گونه H. kotschyanus (45/7 میلی گرم بر گرم وزن خشک) و چندین برابر سایر گونه های مورد بررسی بود. هیوسیامین ترکیب اصلی گونهH. orthocarpus بود. کمترین میزان هیوسیامین و اسکوپولامین مربوط به گونه H. pusillus بود.
نتیجه گیری
دو گونهH. orthocarpus و H. kotschyanus به دلیل داشتن مقادیر بیشتر هیوسیامین و اسکوپولامین می توانند به عنوان منبع غنی از این تروپان آلکالوئیدها با مطالعات بیشتر در صنایع دارویی مورد توجه قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1499721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!