مروری بر پیشرفت مهارت های ادراک شنوایی، زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون

چکیده:
زمینه وهدف
کودکان ناشنوا مستعد تاخیر گفتار و زبان هستند. همچنین اختلال شنوایی باعث کاهش ادراک شنوایی در فرد و متعاقب آن نقصان مهارت های ارتباطی موثر با دیگران می شود. امروزه کاشت حلزون فرصت مناسبی را برای رشد زبان و گفتار کودکان فراهم می نماید. در برخی مطالعات، سن پایین کودک در زمان جراحی به عنوان مهمترین عامل رشد و تکامل گفتار و زبان کودک بعد از کاشت حلزون در نظر گرفته شده است، در حالی که مطالعات دیگر عواملی از جمله شرکت در برنامه توانبخشی، سطح تحصیلات والدین، عدم وجود معلولیت های جانبی را به عنوان عوامل کلیدی در رشد و تکامل گفتار و زبان این کودکان می دانند. لذا، این مقاله با بررسی مطالعات مختلف در صدد پاسخ به این سوال است که چه عواملی باعث ارتقاء ادراک شنوایی، زبان و گفتار در کودکان دارای کاشت حلزون می شود.
روش بررسی
برای این منظور منابع مختلف در پایگاه های اطلاعاتی مدلاین، گوگل اسکولار، اسکاپوس، آی اس آی و ایران مدکس بررسی شد و بالغ بر 70 مطالعه بدست آمد. به دنبال بررسی های انجام شده و به دلیل عدم دستیابی به متن کامل مقالات به ویژه موارد مربوط به برخی پایگاه های اطلاعاتی شامل آی اس آی و اسکاپوس، مجبور به حذف تعدادی از مطالعات شدیم. همچنین پس از مطالعه چکیده مقالات، تعداد دیگری از مطالعات نیز به دلیل عدم همخوانی با ملاکهای ورود به مطالعه از روند کار خارج شدند. ملاکهای ورود عبارتند از مطالعاتی که به مقایسه گروه های مختلف کودکان دارای کاشت حلزون بر اساس سن، سطح تحصیلات خانواده، شرکت در برنامه های توانبخشی و وجود معلولیتهای جانبی می پرداختند. حجم نمونه مورد بررسی در هر مطالعه حداقل 30 کودک بوده و مقالات انتخاب شده نیز به زبان فارسی یا انگلیسی و عمدتا از نوع تجربی یا مورد شاهدی هستند.
یافته ها
پس از تعیین مطالعات مرتبط، عوامل موثر بر پیشرفت مهارتهای شنیداری، زبان و گفتار که شامل سن کودک، سطح تحصیلات خانواده، شرکت در برنامه های توانبخشی و وجود معلولیتهای جانبی بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
نتیجه گیری
سن کودک در زمان کاشت حلزون، شرکت مستمر در برنامه های توانبخشی و عدم وجود مشکلات همراه به شکل مستقیم بر پیشرفت ادراک شنوایی، زبان و گفتار کودکان کاشت حلزون شده موثر است در حالیکه سطح تحصیلات خانواده به شکل غیر مستقیم اثر گذار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
721
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!