شناسایی گونه های کاندیدا در دهان افراد مصرف کننده و غیر مصرف کننده ی سیگار

چکیده:
مقدمه
Candida albicans، بیشترین گونه ی جدا شده از حفره ی دهان می باشد. ایجاد Candidiasis دهانی در نتیجه ی تشکیل بیوفیلم و رشد بیش از حد گونه های Candida است و مصرف سیگار، می تواند در کلونیزاسیون Candida در حفره ی دهان موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی حضور و شناسایی گونه های Candida جدا شده از دهان مصرف کنندگان و غیر مصرف کنندگان سیگار بود.
روش ها
نمونه ها با استفاده از سواب از حفره ی دهان و بزاق دو گروه 38 نفره از مصرف کنندگان سیگار (گروه مورد) با میانگین سنی 75/9 ± 50/48 سال و غیرمصرف کنندگان آن (گروه شاهد) با میانگین سنی 79/10 ± 68/44 سال، جمع آوری گردید. سواب ها بر روی محیط Sabouraud dextrose agar کشت داده شد و کلنی خالص به دست آمده، به محیط CHROMagar candida انتقال داده شد. همچنین، میزان قند بزاق و pH دهان هر دو گروه، مشخص گردید. شناسایی گونه های Candida با استفاده از Polymerase chain reaction-restriction fragment length polymorphism (PCR-RFLP) تکمیل شد.
یافته ها
فراوانی گونه های Candida albicans، Candida kefir و Candida krusei در گروه مورد به ترتیب 10/42، 30/5 و 63/2 درصد بود و در گروه شاهد، گونه های Candida albicans و Candida kefir به ترتیب به میزان 31/26 و 63/2 درصد مشاهده گردید. لازم به ذکر است که گونه های Candida glabrata و Candida dubliniensis در نمونه های هیچ یک از دو گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که شدت کلونیزاسیون Candida albicans در گروه مورد، بیش از افراد گروه شاهد بود. میزان قند بزاق، تعداد نخ مصرفی سیگار و عدم رعایت بهداشت دهان، مهم ترین عوامل مستعد کننده برای ایجاد کلونیزاسیون کاندیدا در دهان بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
2105 تا 2110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!