نقش کانالهای پتاسیمی (BK) در بی دردی حاصله از گیرنده های آلفا-2 آدرنرژیک

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
میلیونها نفر در جهان از درد رنج می برند و سالانه میلیونها دلار برای آن هزینه می شود. داروهای ضددرد مانند آگونیستهای گیرنده های آلفا-2 آدرنرژیک با عوارض کمتر می توانند در کاهش درد و هزینه موثر باشند. بر اساس مطالعات، کانالهای پتاسیمی نقش مهمی در مکانیسم ضددردی این گیرنده ها بازی می کنند. این مطالعه به منظور بررسی نقش کانالهای پتاسیمی BK در بیدردی حاصله از آگونیستهای گیرنده های آلفا-2 آدرنرژیک انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 56 سر رت نر نژاد ویستار با وزن 300-250 گرم در 7 گروه 8 تایی انجام شد. کلونیدین mg/kg7/0 IP و یوهمبین mg/kg 1 IP و μg/kg5 بصورت ICV استفاده شد. ایبریوتوکسین با دوز nm 100 بصورت ICV تزریق گردید. نرمال سالین و DMSO بعنوان حلال استفاده شد. برای سنجش درد از آزمون فرمالین با غلظت فرمالین 2% استفاده گردید.
یافته ها
تزریق داخل صفاقی کلونیدین با mg/kg 7/0 درد مزمن ناشی از تزریق فرمالین را کاهش داد که تزریق مرکزی (μg/kg5) و داخل صفاقی (mg/kg 1) یوهمبین بترتیب با نمره درد مزمن 13/0±29/2 و 07/0±09/2، اثرات ضد دردی کلونیدین با نمره درد مزمن 14/0±55/1را بطور معنی داری مهار نمود (001/0p<). همچنین ایبریوتوکسین با دوز nm 100 بصورت ICV با نمره درد مزمن 16/0±33/2 باعث مهار اثرات ضد دردی کلونیدین شد.
نتیجه گیری
آگونیست گیرنده آلفا-2 آدرنرژیک باعث بی دردی در حیوانات شده و آنتاگونیست این گیرنده اثرات بی دردی آگونیست این گیرنده ها را مهار می کند. مهار کانال های BK مانع از بروز اثرات بی دردی ناشی از آگونیست این گیرنده می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!