بررسی تئوری محور عوامل روانی و محیطی- اجتماعی مرتبط با رفتارهای خوردن و چاقی در نوجوانان

نویسنده:
چکیده:
شیوع چاقی نوجوانان بطور فزاینده ای در سه دهه اخیر افزایش یافته است و از آنجایی که بسیاری از عادت های شیوه زندگی در طول کودکی و نوجوانی ایجاد می شود، رفتار خوردن نامناسب در این دوران می تواند روی رشد و سلامتی تاثیر منفی بگذارد و مرتبط با خطر بالا برای اضافه وزن، چاقی، دیابت و بیماری قلبی عروقی گردد. لذا مشخص کردن فاکتور های قابل تعدیل که سبب ایجاد رفتار سالم خوردن در نوجوانان می گردد، می تواند مسئله ای مهم باشد. لذا با جستجو در سایت Pubmed، Science direct، google scholar و پایگاه جهاد دانشگاهی با استفاده از لغات کلیدی محیط خانواده، روان شناختی، نوجوان، رفتار خوردن مقالات فارسی و انگلیسی از سال های 2014-1996 ارتباط عوامل مرتبط با چاقی و رفتارهای خوردن در نوجوانان مورد بررسی قرار داده شد. شواهد زیادی وجود دارد که بسیاری از رفتارهای والدین و دیگر فاکتورهای در محیط خانواده و بیرون از خانواده پیش گویی کننده های اختلالات رفتارهای خوردن در نوجوانان می باشد، مطالعه ی بررسی های موجود، نظریه های شناخت اجتماعی و محیطی- اجتماعی را در بررسی عوامل موثر بر رفتارهای خوردن مهم دانسته اند و می توان گفت، کنترل عملکردهای غذایی والدین و محیط خانواده، عوامل اجتماعی، روانی و شخصی در دوره ی نوجوانی می تواند منجر به ایجاد یک رفتار خوردن مناسب و پایدار گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1502534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!