تاثیر لکتین هندوانه ابوجهل، (Citrullus colocynthis (Cucurbitaceae بر پارامترهای جدول زندگی کرم گلوگاه انار، (Apomyelois ceratoniae (Lepidoptera: Pyralidae

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اثرات لکتین استخراج و خالص سازی از هندوانه ابوجهل بر پارامترهای دموگرافیک کرم کلوگاه انار مورد مطالعه قرار گرفت. دو گروه از لاروهای سن اول روی رژیم غذایی مصنوعی حاوی 2 درصد لکتین و شاهد تا ظهور افراد بالغ پرورش داده شدند. نرم افزار جدول زندگی دوجنسی برای تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه پارامترهای جدول زندگی استفاده شد. زمان نمو لاروها در رژیم غذایی شاهد و لکتین تفاوت معنی داری را در افراد نر و ماده نشان داد. مشخص شد که لاروهای تغذیه شده روی رژیم غذایی شاهد 18 روز بقا یافتند اما افراد تغذیه شده روی رژیم غذایی حاوی لکتین فقط تا 12 روز زنده ماندند. بیش ترین مقدار باروری افراد تغذیه شده روی رژیم غذایی شاهد و لکتین به ترتیب در روز 30 و 27 به دست آمد. طول عمر افراد بالغ، دوره پیش تخم گذاری، دوره تخم گذاری و میانگین باروری در افراد تغذیه شده روی رژیم غذایی شاهد بیش تر از رژیم غذایی لکتین بود. احتمال این که یک تخم تازه گذاشته شده تا سن 28 روزگی زنده بماند به ترتیب 42/0 و 30/0 برای شاهد و لکتین بود. هر فرد ماده تولید تخم را در روز 22 برای شاهد و روز 25 برای لکتین آغاز کرد. امید به زندگی تخم های تازه گذاشته شده برای شاهد و لکتین 29 و 26 روز بود. جز متوسط زمان نسل، همه پارامترهای جدول زندگی تفاوت معنی داری را بین شاهد و لکتین نشان دادند. این نتایج اثرات منفی لکتین هندوانه ابوجهل را روی پارامترهای جدول زندگی کرم گلوگاه انار نشان داد که ممکن است به راهی امیدوارکننده و جایگزین برای کاهش جمعیت و خسارت این آفت منجر شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
19 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1502604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!