رقابت شرکت های تجاری هلند و انگلیس در خلیج فارس(سده 11 ق/17 م)

چکیده:
اروپاییان مدت ها تلاش می کردند در امور تجاری نواحی شرقی به طور مستقیم دخالت کنند؛ تا این که در سده شانزدهم میلادی، پرتغالی ها موفق شدند بین آسیا و اروپا نوعی تجارت انحصاری برقرار نمایند و منافع تجاری که پیش از آن نصیب مسلمانان می شد را از آن خود کنند. با این حال، سلطه پرتغالی ها بر حوزه تجاری شرق و منطقه خلیج فارس در سده هفدهم پایداری خویش را از دست داد و توسط هلندی ها و انگلیسی ها به چالش کشیده شد. در واقع به دنبال جریان اصلاح دین، پراکندگی قدرت و تنش سراسر اروپا را فراگرفت، پس از کاتولیک ها، قدرت های پروتستان همانند انگلستان و هلند نیز برای سیاست توجه به مناسبات تجاری میان اروپا با سایر نواحی جهان به ویژه شرق اهمیت خاصی قائل شدند. در نتیجه این دو قدرت در سده هفدهم در زمینه فعالیت های تجاری در شرق و ناحیه خلیج فارس بر پرتغالی های کاتولیک فائق آمدند. پس از آن شرکت های تجاری هلند و انگلیس در خلیج فارس به رقابت پرداختند. چگونگی ورود شرکت های هلندی و انگلیسی به شرق و خلیج فارس و استقرار آن ها در این منطقه، و نیز شباهت ها و تفاوت هایی که این دو شرکت در حوزه فعالیت های تجاری با هم داشتند از مسائل عمده مطرح در این مقاله اند. در این پژوهش، به روش توصیفی-مقایسه ای رقابت های شرکت های هند شرقی هلند و انگلیس مورد بررسی قرار گرفته و خاطرنشان شده که سرانجام چگونه در این میدان رقابت، انگلیسی ها پیشی گرفتند و هلندی ها حریف آن ها نشدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1502864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!