بررسی برخی از خصوصیات اکولوژیکی گونه Salsola imbricata در منطقه طبس

پیام:
چکیده:

گونه های جنس سالسولا در ایران گسترش وسیعی در اقالیم خشک و نیمه خشک دارند. جهت بررسی امکان احیای اراضی شور با گونه Salsola imbricata این تحقیق برخی از خصوصیات اکولوژیکی این گونه را در منطقه طبس مورد ارزیابی قرار می دهد. نمونه برداری از لایه های خاک مطابق روش استاندارد انجام و خصوصیاتی نظیر بافت، شوری، اسیدیته، آهک، گچ، نسبت جذب سدیم و ماده آلی اندازه گیری شد. شرایط اقلیمی، بیومتری گونه، اثر تنش شوری بر جوانه زنی و میزان سدیم و پتاسیم اندام های هوایی نیز اندازه گیری شد. نتایج نشان داد گونه مورد بررسی طالب خاک های سبک نظیر لومی- شنی دارای گچ و آهک نسبتا زیاد، pH کمی قلیایی تا قلیایی متوسط (7/8 تا 8) می باشد. وجود درصد تاج پوشش بسیار کم حاکی از شرایط رطوبتی ضعیف و کمبود شدید مواد آلی در خاک است. اقلیم حاکم بر رویشگاه گونه دارای بارندگی بسیار کم 84/9 mm، اختلاف دمایی زیاد در فصول تابستان و زمستان و فصل خشک بسیار طولانی (12-10 ماه) است. درباره خصوصیات اقلیمی تعداد روزهای یخبندان در رویشگاه و شرایط تنش سرما کمتر مشهود می باشد. بیشترین و کمترین درصد جوانه زنی به ترتیب در تیمار شاهد و 22/8 گرم در لیتر به میزان 65 و 22/5 درصد اندازه گیری شد. مقایسه میزان سدیم و پتاسیم در اندام هوایی دو گونه سالسولا نشان داد که میزان سدیم به طور معنی داری بیشتر از پتاسیم بود. نتایح این تحقیق نشان داد که این گونه شور پسند بوده و بنابراین برای اصلاح خاک های با شوری 7 دسی زیمنس بر متر و قلیائیت 18(meq/lit) پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1503772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!