بررسی نیازهای آموزشی دختران 14-11 ساله درباره سلامت جنسی

چکیده:
مقدمه
نوجوانان (به ویژه دختران) که دوران بلوغ را سپری می کنند از اقشار آسیب پذیری هستند که به نیازهای جنسی آن ها توجه کمی شده است.
هدف
این تحقیق با هدف تعیین نیازهای آموزشی دختران 14-11 ساله شهر دزفول درباره سلامت جنسی انجام شده است.
روش کار
این تحقیق در سال 1391 به صورت مقطعی بر روی 810 دختر مقطع راهنمایی 11 تا 14 سال شهر دزفول انجام شد. افراد به شکلطبقه ای- خوشه ایانتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته، شامل 14 سوال دموگرافیک و 46 سوال در چهار حیطه بلوغ، قاعدگی، روابط جنسی و تولیدمثل بود که بر اساس مقالات و منابع مورد بررسی، تنظیم گردید. جهت آنالیز داده های کمی و کیفی از شاخص های آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای و کروسکال والیس استفاده شد.
نتایج
آگاهی دختران در زمینه بلوغ، قاعدگی و تولید مثل در سطح ضعیف بود. نیاز به دریافت اطلاعات در مورد اصول بهداشتی دوران بلوغ (شستشوی لباس زیر با صابون، زدودن موهای زائد) و قاعدگی(سن منارک- منشاء خون قاعدگی- درد قاعدگی) به ترتیب 7/95 و 5/97 درصد بود. بیشترین منبع دریافت اطلاعات در مورد بلوغ (1/51%) و قاعدگی (2/54%) مادر، روابط جنسی (5/42%) دوستان و تولیدمثل (1/32%) خواهر بود. بین سطح تحصیلات مادر با سطح نیاز به دریافت اطلاعات در زمینه بلوغ، قاعدگی و تولیدمثل با استفاده از آزمون آماری مجذورکای، ارتباط معناداری (05/0>P) وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به میزان نیاز واحدهای پژوهش برای دریافت اطلاعات در زمینه سلامت جنسی و نقش مادران بعنوان مهمترین منبع انتقال اطلاعات به دختران، رویکردهای آموزشی مبتنی بر مردم (آموزش خانواده ها از طریق رابطین بهداشتی) بهترین راه حل محسوب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504307 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!