بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان درسال 1392

چکیده:
مقدمه

اعتیاد به اینترنت به معنای استفاده بیش از حد یا نا معقول و بیمارگونه از اینترنت است که پیامدهای اجتماعی از جمله تاثیر برسلامت عمومی را به دنبال دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین اعتیاد به اینترنت و سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان درسال 1392 انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر از نوع توصیفی و از نظر نوع بررسی همبستگی می باشد. جامعه آماری آن کلیه دانشجویان)کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترای) دانشگاه علوم پزشکی لرستان می باشد. حجم نمونه بر اساس فرمول و جدول کرجسی مورگان 240 نفر می باشد که به روش نمونه گیری از نوع طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه شامل پرسش نامه اطلاعات فردی، پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ جمع آوری برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی متناسب و آزمونهای خی 2 – ضریب همبستگی، آزمون های T مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه استفاده گردید. آنالیز با استفاده از برنامه آماری SPSS18 انجام گرفت.

یافته ها

یافته ها نشان داد که بین نمرات اعتیاد به اینترنت با نمرات سلامت عمومی و مولفه های آن با(ضریب همبستگی471/0- r= در سطح 01/0 P>) ارتباط معنی داری وجود دارد. از نظر اعتیاد به اینترنت 85/0 درصد دانشجویان نرمال و 15/0 درصد در معرض اعتیاد بودند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به تاثیر اعتیاد به اینترنت بر ابعاد سلامتی دانشجویان، نظارت و کنترل بر استفاده از اینترنت و آگاه نمودن دانشجویان از اثرات مخرب ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1504465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!