اثر فعالیت کاهش یافته با لیگاتور بندی نخاع بر بیان CDK5 عصب سیاتیک و آزمون های رفتاری رت های نر ویستار دارای درد نروپاتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
درد نوروپاتیک به صورت درد ناشی از آسیب یا بیماری سیستم عصبی حسی- پیکری تعریف می شود. نورون ها به کاهش و افزایش فعالیت به لحاظ بیوشمیایی سازگار می شوند که چنین تغییرات بیوشمیایی می تواند در حفظ و بقای نورون ها اثر گذار باشد، با توجه به نقش تنظیمی CDK5 در عملکرد و ساختار اعصاب هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر شش هفته فعالیت کاهش یافته به شکل درد نوروپاتیک بر بیان CDK5 در عصب سیاتیک رت های نر دارای درد نوروپاتیک بود.
مواد و روش ها
10سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با میانگین وزن 20±250 گرم به 2 گروه کنترل سالم(5n=) و گروه فعالیت کاهش یافته (SNL) (5n=) تقسیم شدند. طی شش هفته آینده آزمون های رفتاری درد نوروپاتیک در گروه های پژوهشی به طور مستمر انجام شد. در پایان 6 هفته تغییرات بیان ژن CDK5 در عصب سیاتیک با تکنیک Real time اندازه گیری و با روش 2-ΔΔCT محاسبه شد.
نتایج
پس از 6 هفته وزن عضله نعلی در گروه لیگاتوربندی شده به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش داشت(05/0 ≤ P). در آزمون های رفتاری درد نوروپاتیک آلودنیای مکانیکی و هایپرآلژزنیای حرارتی نشان داده شد در گروه لیگاتور بندی آستانه تحریک درد نسبت به گروه کنترل به طور معناداری کمتر بود(05/0 ≤ P). میزان بیان ژن CDK5 در عصب سیاتیک در گروه لیگاتور بندی شده به طور معناداری (پاتولوژیک) نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد(05/0 ≤ P).
بحث و نتیجه گیری
به نظر می رسد در پی یک دوره فعالیت کاهش یافته با مدل SNL، افزایش پاتولوژیک بیان ژن CDK5 منجر به اثرات مخرب بر سیستم عصب و عضله، و ظهور نشانه های پاتولوژیکی نظیر، آتروفی عضلانی، عصبی، تسریع روند آپوپتوز و تخریب عصبی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!