تاثیر کاربرد مدل خودمراقبتی اورم بر توانایی شناختی و عملکرد خود مراقبتی بیماران بستری در بخش داخلی قلب بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
با توجه به این که عمده ترین علل مرگ ومیر و بستری مجدد بیماران مبتلا به بیماری های قلبی ریشه در اجرای برنامه خودمراقبتی نادرست و کافی نبودن آموزش به این بیماران دارد، لذا پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر کاربرد مدل خودمراقبتی اورم بر توانایی خود مراقبتی بیماران بستری در بخش داخلی قلب بیمارستان امام رضا (ع) سیرجان صورت گرفته است.
مواد و روش کار
در این پژوهش نیمه تجربی، تعداد 80 نفر از بیماران با مورد شناخته شده قلبی، به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون از بیماران به عمل آمد، سپس هر بیمار گروه آزمون ضمن اجرای مدل اورم در بخش، یک برنامه آموزشی 5 جلسه ای 20 دقیقه ای همراه با ارائه پمفلت آموزشی به صورت انفرادی و پرسش و پاسخ دریافت نمود، درحالی که گروه کنترل مراقبت معمول را دریافت نمودند. پس آزمون زمان ترخیص از بیماران دو گروه به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک و غیر پارامتریک و به کمک نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین نمره توانایی شناختی خودمراقبتی در گروه آزمون، قبل از انجام مداخله از 0/15±2/03 به 0/001 ± 12 بعد از مداخله افزایش پیدا کرد. میانگین نمره توانایی عملکردی در گروه آزمون قبل از انجام مداخله از 9/51 ± 32/28 به 3/96 ±43/105 بعد از انجام مداخله افزایش پیدا کرد. اختلاف معنی دار آماری بین افزایش توانایی خود مراقبتی قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون، دیده شد (0/001>P). درحالی که در گروه کنترل اختلاف معنی دار نبود. (0/05
بحث و نتیجه گیری
کاربرد مدل خودمراقبتی اورم و بکارگیری برنامه آموزش خودمراقبتی، تاثیر مثبتی در افزایش توانایی خودمراقبتی بیماران موردمطالعه داشت و آموزش یکی از روش های مناسب و لازم برای ارتقای توانایی خودمراقبتی بود. لذا توصیه می شود که پرستاران با کاربرد برنامه خودمراقبتی اورم در برنامه مراقبتی بیماران مبتلا به بیماری های مزمن خصوصا بیماران قلبی موجبات افزایش توان خودمراقبتی این بیماران را فراهم نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
945 تا 952
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505586 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!