واکنش مزرعه ای ذرت به کاربرد مایکوریزا و کود فسفر از نظر برخی شاخص های آگروفیزیولوژیک، اجزای عملکرد و عملکرد دانه

پیام:
چکیده:
مایکوریزا می تواند در مدیریت تلفیقی خاک در جهت دست یابی به سیستم های کشاورزی پایدار کم هزینه مورد استفاده قرار گیرد. از این رو، اثر عدم کاربرد (M1) و کاربرد مایکوریزا (M2) بر کاهش مصرف کود فسفر، رشد و عملکرد ذرت تحت سطوح مختلف کود شیمیایی فسفر (P1: صفر، P2: 20، P3: 40، P4: 60، P5: 80 و :P6 100 درصد توصیه شده) به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بررسی شد. اثر فسفر بر تمامی صفات معنی دار شد. اثر مایکوریزا نیز بر کلیه صفات به جز طول بلال معنی دار گردید. بیشترین تعداد دانه در ردیف (67/28) و بیشترین مقدار ارتفاع بوته (215 سانتی متر) به ترتیب از تیمارهای P6و P5 و کمترین مقدار آنها (به ترتیب با 68/20 و 45/21 درصد کاهش نسبت به حداکثر) از تیمار P1 حاصل شد. برهمکنش M × P نیز برLAI ، CGR، طول بلال، تعداد ردیف دانه در بلال، وزن صد دانه، عملکرد دانه و بیولوژیک معنی دار بود. بیشترین مقدار LAI، CGR، طول بلال، تعداد ردیف دانه در بلال، وزن صد دانه، عملکرد دانه و عملکرد بیولوژیک به تیمار M2P3 و کمترین میزان این ویژگی ها به تیمار شاهد (M1P1) تعلق گرفت. بنابراین، تیمار M2P3 ممکن است برای افزایش عملکرد دانه ذرت قابل توصیه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p1505759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!