انگشت نگاری ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی در برخی گونه های مریم گلی (Salvia spp.) ایران با روش TLC، با رویکردکموتاکسونومی

پیام:
چکیده:
مریم گلی (Salvia) یکی از مهم ترین جنس های تیره نعناییان است که ترکیبات فنلی، متابولیت های ثانوی اصلی آن را تشکیل می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تنوع ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی گل و برگ 41 جمعیت وحشی از 27 گونه مریم گلی ایران با روش TLC و بررسی اهمیت این ترکیبات از جنبه کموتاکسونومی و به عنوان نشانگرهای بیوشیمیایی است. ترکیبات شاخص در گونه های مورد مطالعه مریم گلی، رزمارینیک اسید، سالویانولیک اسیدهای A و B، آپی ژنین، روتین، اسکوتلارین و بایکالین شناسایی شدند. با استفاده از نتایج حاصل از تحلیل خوشه ایالگوی توزیع ترکیبات فنلی و دندروگرام رسم شده با روش UPGMA، گونه های مریم گلی از جنبه کموتاکسونومیک مطالعه شدند. نتایج نشان داد که الگوی توزیع ترکیبات فنلی در اندام های گل و برگ جمعیت های مختلف یک گونه مشابه و در بین گونه های مختلف متفاوت است. به نظر می رسد که وجود تفاوت های بین گونه ای بارز در الگوی توزیع این ترکیبات ناشی از تفاوت های ژنتیکی گونه های مورد مطالعه باشد. نتایج حاصل از رسته بندی گونه ها بر اساس داده های حاصل از تحلیل خوشه ایتوزیع ترکیبات فنلی همخوانی نزدیکی با طبقه بندی کلاسیک فلورا ایرانیکا نشان داد که این امر نشان دهنده اهمیت این ترکیبات به عنوان نشانگرهای شیمیایی ارزشمند برای رده بندی گیاهان مریم گلی در سطوح بین گونه ای و فروجنس است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!