مطالعه عملکرد سینرژیستی نانوامولسیون روغن آفتابگردان و اسانس آویشن شیرازی بر کیفیت فیله ماهی قزل- آلای رنگین کمان

چکیده:
در این تحقیق اثر ضد باکتریایی نانوامولسیون روغن آفتابگردان و اسانس آویشن شیرازی بر کیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)نگهداری شدهدر شرایط یخچال مطالعه شد.پس از تهیه نانوامولسیون روغن آفتابگردان، اسانس آویشن شیرازی ( 0 ، 5/0 و 1 درصد حجمی- حجمی) به آن افزوده و سپس جهت تیمار کردن فیله ها مورد استفاده قرار گرفت. در یک دوره 15 روزه و طی 4 مرحله، نمونه برداری انجام و شمارش باکتری های زنده مزوفیل هوازی، باکتری های سرمادوست و ارزیابی حسی از لحاظ رنگ، بو و بافت روی تیمارها انجام پذیرفت.نتایج حاصله درخصوص باکتری های مزوفیل هوازی نشان داد تفاوت تیمار نانوامولسیون با تیمار کنترل از روز پنجم معنی دار می باشدP<0.05) ). رشد باکتری های سرمادوست در هیچ یک از تیمارها مشاهده نشد. از نظر فاکتورهای میکروبی مورد نظر و حفظ کیفیت و عمر نگهداری و همچنین نتایج ارزیابی حسی، ترکیب 1% اسانس آویشن شیرازی و نانوامولسیون روغن آفتابگردان برترین تیمار بود و به طور معنی داری رشد میکروبی را به تاخیر انداخته و باعث افزایش عمر ماندگاری فیله ها تا روز 15 نگهداری شد. بکارگیری نانوامولسیون روغن آفتابگردان باعث کاهش رشد باکتری های مزوفیل هوازی در نمونه های ماهی قزل آلا شده و در نتیجه منجر به حفظ بهتر کیفیت میکروبی فیله ها و همچنین نتایج بهتر در ارزیابی حسی گردید. براساس نتایج، اسانس آویشن شیرازی با نانو امولسیون روغن آفتابگردان اثر سینرژیستی و هم افزایی نشان داد و ویژگی ضد میکروبی نانوامولسیون را تقویت نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!