اداره زایمان از دیدگاه طب سنتی ایران

چکیده:
سابقه و هدف
طب سنتی ایران به عنوان یک مکتب طبی سابقه دار، مطالب زیادی در زمینه سلامت بارداری و تسهیل زایمان بیان می کند. باتوجه به اهمیت زایمان و رواج استفاده از طب مکمل و جایگزین در میان زنان باردار، این مقاله اهم راهکارهای ارائه شده در زمینه تسهیل زایمان در طب سنتی ایران را مورد بررسی قرار می دهد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مروری راهکارهای تسهیل زایمان از منابع معتبر طب سنتی ایران مانند قانون ابن سینا، ذخیره ی خوارزمشاهی، کامل الصناعه استخراج شد و مطالب به دست آمده در بانک های اطلاعاتی الکترونیکی معتبر مورد جستجو قرار گرفت.
یافته ها
تدابیر و درمان های تسهیل زایمان به دو بخش کلی قبل از شروع زایمان و بعد از شروع زایمان تقسیم می شوند. مطالب قبل از شروع زایمان شامل دستورات کلی ماه نهم بارداری در زمینه تغذیه، حمام، آبزن، روغن مالی و داروهای موضعی، وضعیت جسمی و روانی است که با افزایش رطوبت و نرمی و کاهش قبض و سفتی زایمان را آسان می کند. بعد از شروع زایمان ابتدا به دستورات عمومی در جهت تسهیل زایمان پرداخته می شود تا با برداشتن موانع خروج جنین، کمک فیزیکی به خارج شدن جنین و تقویت جسمی و روانی مادر به زایمان کمک کنند. در مرحله بعد استفاده از دارو های مختلف توصیه می شود.
بحث و نتیجه گیری
علم نوین با وجود بررسی ها و تجهیزات پیشرفته پس از سال ها به اصولی رسیده که قرن ها قبل در کتب قدما و حکمای طب سنتی ایران به سادگی و با جزئیات بیان شده است. بنابراین بازگشت به این منابع گرانبهای علمی جهت استخراج توصیه های مفید و کاربردی سودمند است تا در مراکز زایمان به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!