پیروی از رفتارهای سنتی بعد از زایمان و برخی عوامل مرتبط با آن در شهرستان گنبدکاووس

چکیده:
سابقه و هدف
مادران دوران زایمان و پس از آن را در زمینه فرهنگی خاص خود، یعنی آداب و رسوم، باورهای فرهنگی، مذهبی و ارزش های رایج حاکم بر جامعه تجربه می کنند. هدف از این مطالعه تعیین رفتارهای سنتی بعد زایمان و تاثیر مولفه های دموگرافیک، اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی بر انجام آن است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی بوده که در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی شهرستان گنبد کاووس دو ماه بعد از زایمان (مرداد تا مهر1393) انجام شده است (305 نمونه). ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی شامل مشخصه های دموگرافیک، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سوالات مربوط به رفتارهای سنتی دوره نفاس بود. پرسشنامه شامل چهار بخش: رفتارهای عمومی ، رفتارهای مادری ، رفتارهای تغذیه ای و رفتارهای مربوط به کودک بود. نظر مادر با پاسخ های بله یا خیر مشخص شده و در پایان مجموع نمرات (حداقل صفر حداکثر39) در سه سطح کم، متوسط و زیاد طبقه بندی شد. داده ها با استفاده از روش های آمارتوصیفی شامل فراوانی، میانگین ، انحراف معیارو نیز آزمون های کای دوو آزمون رگرسیون لجستیک توصیف و تحلیل شد.
یافته ها
از 305 مادر مورد بررسی، اکثر آنان چندزا (80/62) با میانگین سنی 63/6±8/26 سال بودند. میانگین مجموع رفتارهای سنتی در نمونه های مورد مطالعه 85/4 ±48/26 (حداقل 12، حداکثر 35) بود. 9/7 درصد زنان رفتارهای سنتی کم، 7/58 درصد متوسط و 4/33 درصد زیاد را گزارش کردند. آزمون ازمون لوجستیک چند طرفه نشان داد زنان با نژاد ترکمن که در خانواده های گسترده زندگی می کنند نسبت به زنان از دیگر قومیت ها که در خانواده های هسته ای زندگی می کنند از رفتارهای سنتی بیشتری پیروی می کنند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد رفتارهای سنتی در دوران بعد زایمان به خصوص در زنان از قومیت ترکمن شایع است. این نتیجه تایید می کند زنان دوران بارداری و پس از زایمان را بر اساس عقاید، باورها و آداب و رسو م خود تجربه می کنند
زبان:
فارسی
صفحات:
314 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!