ارزیابی رژیم های بکار رفته جهت پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی

چکیده:
سابقه و هدف
یکی از عوارض جانبی آزاردهنده شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان، تهوع و استفراغ می باشد. مصرف منطقی داروهای پیشگیری کننده از تهوع و استفراغ می توانند در جلوگیری از بروز این عارضه موثر باشد و در این راستا، گایدلاین های مختلفی تدوین شده است. هدف از این مطالعه، بررسی میزان تبعیت از گایدلاین ضد تهوع و استفراغ
National Comprehensive Cancer Network (NCCN) در مرکز آموزشی-درمانی امام سجاد (ع) رامسر بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه مشاهده ای حال نگر، در بیمارستان امام سجاد رامسر استان مازندران روی 100 بیمار مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی اعم از سرپایی یا بستری قرار داشته اند، انجام شد. داده های دموگرافیک مربوط به بیماران، رژیم شیمی درمانی، داروهای تجویز شده برای پیشگیری از تهوع و استفراغ و میزان بروز تهوع و استفراغ در فرم جمع آوری اطلاعات، ثبت شد. توصیه های ذکر شده در گایدلاین NCCN منتشر شده در سال 2013، به عنوان مبنای مقایسه مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سن در مردان و زنان به ترتیب 67/16 ± 72/55 و 52/13 ± 75/50 سال بود. شایع ترین سرطان ها به ترتیب شامل سرطان سینه (25 درصد)، سرطان کولون(21 درصد) و سرطان معده (12 درصد) بوده است. میزان تبعیت از گایدلاین ضد تهوع NCCN بر اساس گروه دارویی و دوزاژ داروهای تجویزی به ترتیب 77 و 6 درصد بود. تنها در 5 درصد بیماران، گایدلاین به صورت کامل اجرا شد. اغلب موارد عدم تبعیت از گایدلاین، عدم تجویز داروی اپرپیتنت و عدم رعایت دوزاژ بود.
استنتاج: این مطالعه نشان می دهد که در اغلب موارد، توصیه های ذکر شده در گایدلاین NCCN اجرا نشده است و به نظر می رسد عدم تهیه آسان داروی اپرپیتانت به علت قیمت بالای آن، یکی از دلایل اصلی عدم مطابقت با توصیه های گایدلاین بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!