تاثیر والرین بر اضطراب پرستاران شاغل در بخش های ویژه: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده

چکیده:
زمینه و هدف
تحقیقات نشان داده اند که پرستاران شاغل در بخش های ویژه، از اضطراب بالایی برخوردارند که این میزان اضطراب علاوه بر اثرات منفی بر روی آن ها، موجب کاهش کیفیت مراقبت و افزایش هزینه های بهداشتی– درمانی نیز می گردد، بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر والرین براضطراب پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گردید.
روش بررسی
این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی پرستاران شیفت های صبح و عصر بخش های ویژه که مایل به همکاری بودند، به مدت دو هفته به انجام رسید. کپسول های گیاهی سدامین که حاوی ریشه خشک شده گیاه والرین افیسینالیس با دوز mg530 بود به گروه آزمون و دارونما با دوز و شکل یکسان، به گروه کنترل ارائه شد. داروها به میزان دو عدد در شبانه روز و به مدت یک هفته توسط واحدهای پژوهش استفاده شدند. از ابزار سنجش اضطراب اسپیلبرگر جهت تعیین میزان اضطراب شرکت کنندگان قبل و پس از آزمون استفاده شد. آزمون های آماری t و t زوجی جهت تجزیه و تحلیل داده ها به کار گرفته شدند.
یافته ها
بعد از مداخله اضطراب حالت و صفت هردو گروه (دارو نما و والرین) به شکل معناداری از قبل از مداخله کمتر بود. با اینحال در نمره اضطراب صفت و حالت شرکت کنندگان قبل و پس ازمداخله، تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد (846/0=p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد ماهیت خاص و متفاوت بخش های مراقبت ویژه مانع از اثر بخشی این داروی جایگزین گیاهی شده باشد. توصیه می گردد مطالعات مشابه دیگر با دوزهای بالاتر یا بر روی گروه های سالم دیگر (به لحاظ روانی) به انجام برسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!