روش های ارزیابی سیستم های رایانه ای تشخیصی پزشکی: مروری بر روش های موجود

چکیده:
مقدمه
در حال حاضر سیستم های تشخیصی رایانه ای دارای کاربرد وسیعی در علوم پزشکی می باشند. این سیستم ها می توانند در تشخیص درست و به موقع بیماری ها به پزشک یاری رسانند. عملکرد این گونه سیستم ها باید به صورت مناسبی ارزیابی شود. در این مقاله، معیارهای ارزیابی سیستم های تشخیصی پزشکی مورد بررسی قرار می گیرد.
روش ها
با استفاده از داده استاندارد در هر روش تشخیصی، میزان خطای سیستم بر اساس پارامترهای حساسیت، ویژگی، صحت، دقت ، سطح زیر منحنی (ROC یا receiver operating characteristic) ، F-measure،Matthews correlation coefficient و... محاسبه شد و نقاط قوت و ضعف هر معیار مورد بررسی قرار گرفت. معیارهای ارزیابی در یک مثال پزشکی بر روی مقایسه دو روش در تشخیص عارضه قلبی بیماران، محاسبه و ارزیابی شدند. هم چنین ارجحیت روش های تشخیصی به یکدیگر با استفاده از تست McNemar مشخص گردید.
یافته ها
به دلیل برابر بودن نسبی تعداد افراد واقعا سالم و مریض در مجموعه داده مورد استفاده، پارامتر صحت، معیار قابل قبولی برای ارزیابی کلی دو روش بود که در دو روش به ترتیب 84 و 86٪ محاسبه شد. هر دو روش از نظر پزشکی، قابل اعتماد نبودند چون میزان خطای نوع اول بیشتر از05/0 بود. با این حال، توان تشخیصی روش دوم چون بالای 80% بود، قابل قبول می باشد. چون سطح زیر منحنی ROC در دو روش بین 8/0 و 9/0 بود، قدرت تشخیصی آن ها «بسیار خوب» می باشد. در نهایت، دو روش تشخیصی از نظر آماری معادل شناخته شدند.
نتیجه گیری
ارزیابی سیستم های تشخیصی باید با روش های مناسب و معیارهای مرتبط انجام گیرد. با بکارگیری معیارهای متعدد قادر خواهیم بود توانایی روش تشخیصی را از زوایای مختلف ارزیابی نماییم.
زبان:
فارسی
صفحات:
445 تا 458
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!