بررسی شاخص های بیماریابی در برنامه ادغام بهداشت روان در سیستم شبکه های بهداشتی استان اصفهان1380الی1385 ومقایسه آن با استانداردهای کشوری

چکیده:
مقدمه
هدف از برنامه کشوری بهداشت روان رسیدن به حداقل خدمات روانی برای همه مردم کشورمان تا سال 2000 بود. در سال 1367 طرح ادغام بهداشت روان درمراقبت های بهداشتی اولیه در شهرکرد و شهرضا که هدف آن بررسی اثربخشی ادغام بهداشت روان درنظام مراقبت های بهداشتی اولیه بود، به مرحله اجرا گذاشته شد. چون نتایج این بررسی، اثربخشی آن را نشان داد، درسال 1369 بهداشت روان به عنوان جزءنهم PHC اعلام گردید و به تدریج درکل کشورگسترش یافت. هدف این مطالعه بررسی شاخص های بیماریابی این برنامه از سال 85-80 و مقایسه آن ها با حد انتظار کشوری بود.
روش ها
مطالعه از نوع توصیفی مقطعی طولی بود. نمونه گیری به روش سرشماری وحجم نمونه شامل اطلاعات کلیه بیمارانی بود که طی سال های 85-80 تحت پوشش برنامه بهداشت روان قرار داشتند. این اطلاعات از طریق بررسی مستندات فرم استاندارد جمع آوری اطلاعات بیماران بهداشت روان کشوری وزارت متبوع صورت پذیرفت. در پایان هرسال نیز اطلاعات بیماران بهداشت روان همان سال جمع بندی گردید و نتایج با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دراین مطالعه بیماران شناسایی شده و تحت پوشش بهداشت روان (روانی شدید، روانی خفیف ، صرع ، عقب ماندگی ذهنی و سایر موارد) در هر سال، مشخص و با حد انتظار کشوری مقایسه شدند. 05/0>P-value به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
وضعیت شاخص های بیماریابی روانی شدید از 248/1 به 46/2 درهزار، روانی خفیف از 96/9 به 5/17 درهزار، صرع از 15/3 به26/5 درهزار، عقب مانده ذهنی از 82/3 به86/5 درهزار و سایر اختلالات روانی عصبی از 79/2 به 28/4 درهزار درطی سال های 1380تا 1385 افزایش یافت که نسبت به حد مورد انتظار کشوری بالاتر بود.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که فراوانی بیماری خفیف روانی هم ازحد انتظار کشوری و هم نسبت به بیماری های شدید روانی، صرع، عقب ماندگی ذهنی و سایر اختلالات روانی عصبی بالاتر بود و لذا آموزش بیشتر بهورزان، افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به علائم بیمارهای روانی و لزوم مراجعه به موقع به مراکز درمانی احساس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
486 تا 495
لینک کوتاه:
magiran.com/p1507995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!