بررسی تاثیر آموزش (خانواده محور و بیمار محور) از طریق نرم افزار چند‬رسانه ای بر بی‬ نظمی ضربان قلب ‬بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد

چکیده:
زمینه و هدف
انفارکتوس عضله قلب یکی از شایعترین تشخیصها در بیماران بستری و یکی از عوامل مختل کننده سلامتی محسوب میشود. با توجه به بالا بودن هزینه های مراقبتی و عوارض متعدد بیماری های قلبی، این مطالعه با هدف «تعیین تاثیر آموزش (خانواده محور و بیمار محور) از طریق نرم افزار چند رسانه ای بر بی نظمی ضربان قلب بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد» انجام شد.
روش کار
این کارآزمایی بالینی در فاصله مهر تا اسفند سال 93 در بخش مراقبت ویژه قلبی، بیمارستان امیرکبیر انجام شد. نمونه های پژوهش 60 بیمار پس از بروز اولین سکته قلبی بودند که به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل (آموزش بیمار محور: 30 نفر) و مداخله (آموزش خانواده محور: 30نفر) قرار گرفتند. در بدو بستری تغییرات نوار قلب بیماران بررسی و با استفاده از چک لیست پژوهشگرساخته ثبت شد. سپس برای گروه مداخله آموزش به بیمار به همراه عضو فعال خانواده از طریق رایانه در سه حیطه غذایی، دارویی، حرکتی در سه جلسه 45-30 دقیقه ای انجام شد و در گروه کنترل همان محتوای آموزشی فقط به بیمار (بدون حضور خانواده) داده شد. سه ماه پس از مداخله تغییرات نوار قلب بیماران مجددا بررسی شد. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمونهای آماری کای دو، تی مستقل و تی زوجی انجام شد.
یافته ها
دو گروه از نظر کلیه مشخصات دموگرافیک همگون بودند. نتایج ارزیابی نوع سکته قلبی بیماران در دو گروه کنترل و مداخله قبل از مطالعه نشان داد که بین دو گروه اختلاف معنادار وجود ندارد، اما سه ماه پس از مداخله دو گروه از نظر نوع بی نظمی ضربان قلب تفاوت معناداری را نشان دادند (001/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد آموزش خانواده محور در کاهش بی نظمی های ضربان قلب از آموزش بیمار محور موثرتر است. لذا توصیه می شود مداخلات آموزشی مربوط به برنامه درمانی در بیماران انفارکتوس میوکارد با مشارکت خانواده ها انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!