بررسی خصوصیات دموگرافیک بیماران مراجعه کننده جهت ماموگرافی و نتایج آن در بیمارستان فاطمی‬ اردبیل

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پستان از علل عمده مرگ و میر زنان است که شیوع آن یک نفر از هر هشت زن گزارش شده است. در سالهای اخیر تغییرات ایجاد شده در شیوه زندگی انسان سبب افزایش میزان بروز سرطان شده است. یکی از روش های تشخیصی زود هنگام و حتی تشخیص سرطانهای مخفی پستان قبل از اینکه اندازه آنها به 5 میلی متر برسد، ماموگرافی است. هدف از این مطالعه، بررسی خصوصیات دموگرافیک زنان مراجعه کننده به بیمارستان و نیز احتمال شیوع بدخیمی با توجه به سن آنها بود.
روش کار
در این مطالعه توصیفی همه زنانی که در سال 1384 برای انجام ماموگرافی به بیمارستان دکتر فاطمی اردبیل مراجعه کرده بودند، تحت مطالعه قرار گرفتند. به این صورت اطلاعات افراد و اطلاعات مربوط به گزارش ماموگرافی در پرسشنامه های مربوطه درج گردید و اطلاعات مربوط به سونوگرافی و بیوپسی در زنان توصیه شده جمع آوری شد و در نهایت نتایج با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی مورد تجزیه قرار گرفتند.
یافته ها
از 100 مورد مراجعه کننده به بخش ماموگرافی 20 مورد علائم بدخیمی پستان را در ماموگرافی داشتند که تعداد 12 مورد از آنها سرطان پستان گزارش شده بود. 2 مورد در سن 34-30 سال، 6 مورد در سن 44-35 سال و 4 مورد بیشتر و یا مساوی 50 سال داشتند. از 12 مورد سن ازدواج و سن اولین حاملگی در 10 مورد زیر 20 سال و در 2 مورد بین 30-20 سالگی بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که شیوع سرطان پستان در سنین پائین است. سن ازدواج و سن اولین حاملگی از عوامل خطر سرطان پستان محسوب میشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508384 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!