الگوهای مصرف سیگار در بزرگ سالان سیگاری در ایران - تحلیل محتوی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
مصرف کنندگان سیگار یک جمعیت آسیب پذیر محسوب می شوند زیرا آن ها در معرض بیماری های مختلف قرار دارند و میزان های ابتلا و مرگ ومیر در آن ها بالاست. میزان شیوع مصرف سیگار در ایران نسبتا بالاست و پرستاران می توانند با استفاده از رویکردهای کیفی نقش کلیدی در کاهش آن داشته باشند. این مطالعه با رویکرد کیفی درصدد شناسایی الگوهای مصرف سیگار در بزرگ سالان ایرانی است.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوی قراردادی انجام پذیرفت. شرکت کنندگان در این مطالعه 30 نفر بودند و با استفاده از روش های مصاحبه انفرادی، اخذ سناریو، پاسخگویی به پرسشنامه اولیه و تکمیلی، پاسخگویی به پرسشنامه مخصوص فروشندگان سیگار و بحث گروهی موردبررسی قرار گرفتند. برای نیل به داده های باارزش چهار بعد مقبولیت داده ها، وابستگی داده ها، تایید پذیری و انتقال پذیری موردتوجه بوده است.
یافته ها
یافته های این مطالعه در 5 طبقه اصلی و 15 زیرطبقه خلاصه شدند. طبقات اصلی مطالعه عبارت بودند از: الگوی روشن کردن سیگار با 3 زیر طبقه وابستگی مصرف سیگار، مشاهده مصرف سیگار و رفتار شرطی سازی، الگوی تهیه سیگار با 3 زیرطبقه نحوه خرید سیگار، اولویت خرید سیگار و رفتار سیگاری ها در صورت نداشتن سیگار، الگوی مصرف سیگار با 3 الگوی اذیت نکردن دیگران، اذیت کردن ناخواسته دیگران و اذیت شدن فرد سیگاری، الگوی تبادل سیگار با 4 زیرطبقه درخواست سیگار، پاسخ به درخواست سیگار، پیشنهاد سیگار و پاسخ به پیشنهاد سیگار و درنهایت الگوی افزایش سیگار با 2 زیر طبقه علل افزایش و نتیجه افزایش.
بحث و نتیجه گیری
بدون شناسایی الگوهای مصرف سیگار نحوه تعامل تیم سلامت با افراد سیگاری صحیح نخواهد بود و افراد سیگاری در برابر پرسنل تیم سلامت حالت تدافعی خواهند داشت. درک فرد سیگاری و رفتارهای وی به عنوان یک مددجو مبنی بر اینکه چگونه سیگار تهیه و تبادل می شود؟، چرا سیگار روشن می شود؟ مزایای سیگار برای فرد سیگاری چیست؟ فرد سیگاری در صورت نداشتن سیگار چه وضعیتی پیدا می کند؟ و چرا افراد سیگاری با دود سیگار خود موجب رنجش دیگران می شوند؟ کمک شایانی به برقراری یک ارتباط مناسب بین پرستار و فرد سیگاری می نماید و این ارتباط می تواند بستر را برای آموزش افراد سیگاری و ترک سیگار فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1104 تا 1118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!