بررسی رابطه سبک های یادگیری «وارک» با توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان علوم پزشکی ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
یادگیری مهم ترین هدف سیستم آموزشی هر کشوری می باشد که عوامل متعددی چون نوع تفکر، سبک یادگیری، انگیزه، محیط مناسب، عوامل خانوادگی، اجتماع، کیفیت آموزشگاه، کیفیت مربی و... در آن تاثیر می گذارند. یادگیری و تفکر، هدف اساسی سیستم های آموزشی بوده و تفکر انتقادی به عنوان یک پیامد مطلوب در ارتباط با آموزش می باشد. سبک های یادگیری نیز بر یادگیری موثر است که از راه تجربه کسب می گردد و هر فرد متناسب با سبک یادگیری خود مطالب را اخذ و یاد می گیرد. سرزندگی وجود نشاط در متعلمان است و انگیزش، با یادگیری و پیشرفت تحصیلی مرتبط است. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه سبک های یادگیری «وارک» با توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 است.
مواد و روش کار
پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (2181 نفر) بود که حجم نمونه با روش طبقه ای چندمرحله ای و به صورت تصادفی، با جدول مورگان 377 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه سبک های یادگیری «وارک» فلمینگ و میلس (2004)، پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون، گلیزر، فرم الف (1980)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1970) بوده که پایایی آن ها با آلفای کرونباخ (0/89) تایید شد.
یافته ها
نتایج نشان داد 68 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دارای سبک های یادگیری خواندنی و نوشتنی، 14 درصد دارای سبک های یادگیری شنیداری، 12 درصد سبک های یادگیری دیداری و 6 درصد سبک های یادگیری مهارتی هستند. بین سبک های یادگیری «وارک» با سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه رابطه معناداری مشاهده گردید. سبک های یادگیری وارک 87/1 درصد، توسعه تفکر انتقادی، سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تبیین نموده و باعث تبیین، توسعه تفکر انتقادی 83/6 درصد، سرزندگی 84/7 درصد و انگیزش پیشرفت تحصیلی 86/9 درصد می شوند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج تقویت سبک های یادگیری متعلمان برای توسعه تفکر انتقادی و بیشتر شدن سرزندگی و انگیزش پیشرفت تحصیلی واجب می باشد و مراکز آموزشی باید قبل از شروع به آموزش نوع سبک یادگیری متعلمان را بررسی و بر مبنای آن به آموزش و تعلیم و تربیت متعلمان اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1089 تا 1096
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!