بررسی اثربخشی برنامه مراقبت پرستاری در منزل بر فعالیت های روزانه زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر ارومیه، 1393

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ناتوانایی های حرکتی متعاقب سکته ی مغزی در انجام فعالیت های روزانه ی زندگی بیماران اختلال ایجاد می کند. برنامه مراقبت پرستاری در منزل روش مناسبی برای این گروه از بیماران جهت کسب استقلال عملکردی محسوب می شود. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی برنامه مراقبت پرستاری در منزل بر فعالیت های روزانه زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر ارومیه می باشد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده است که در آن 60 نفر از بیماران مبتلا به سکته مغزی واجد شرایط در شهر ارومیه با روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها مقیاس فعالیت های روزانه زندگی بود که در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید. در گروه مداخله برنامه مراقبت پرستاری در منزل اجراشده و گروه کنترل مراقبت های معمول روزانه را دریافت کردند. داده های گردآوری شده در قالب نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
طبق نتایج بیشتر نمونه ها در هر دو گروه مرد، متاهل، در محدوده سنی بیشتر از 50 سال و دارای سطح سواد پایین بوده و اکثر آن ها ازنظر وضعیت مالی تا حدودی از زندگی خود راضی بودند. همچنین بین میانگین امتیازات بیماران در ابعاد فعالیت های روزانه زندگی با استفاده از شاخص بارتل و شاخص گسترده فعالیت های روزانه زندگی ناتینگهام در دو گروه مورد و کنترل قبل و بعد از اجرای برنامه مراقبت پرستاری در منزل اختلاف وجود داشت که این اختلاف ازنظر آماری و با استفاده از آزمون تی مستقل معنی دار بود (P=0/001).
بحث و نتیجه گیری
برنامه مراقبت پرستاری در منزل باعث ارتقاء فعالیت های روزانه زندگی و درنهایت افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته مغزی مقیم منزل می شود. گسترش خدمات پرستاری منظم در منزل برای این گروه از بیماران توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1071 تا 1080
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510161 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!