بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی خودمدیریتی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران سلول داسی شکل (24 هفته پیگیری)

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
بیماران سلول داسی شکل در برخورد با عوارض جدی و غیرقابل پیش بینی بیماری دچار مشکلات روانی عدیده ای می گردند که در سازگاری با بیماری آن ها را دچار مشکل می سازد و منجر به کاهش سطح کیفیت زندگی این بیماران می گردد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه خودمدیریتی بر افسردگی، اضطراب و استرس در بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل است.
مواد و روش ها
نمونه های این پژوهش نیمه تجربی را 69 بیمار سلول داسی شکل مراجعه کننده به درمانگاه تالاسمی بیمارستان شفا اهواز تشکیل می دادند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. بیماران برنامه خودمدیریتی را با استفاده از الگوی خودمدیریتی 5A (بررسی، راهنمایی، توافق، کمک، پیگیری) به مدت 12 هفته دریافت نمودند. میزان افسردگی، اضطراب و استرس بیماران قبل از مداخله، هفته دوازدهم و هفته سی و ششم با استفاده از پرسشنامه 21-DASS ارزیابی گردید. تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS ویرایش 19 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمون های تی زوجی، ویل کاکسون و آزمون اندازه های مکرر صورت گرفت.
یافته ها
بین میانگین امتیازات افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده شد (0/001>p). آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات افسردگی، اضطراب و استرس در هفته دوازدهم و هفته سی و ششم بعد از مداخله در مقایسه با قبل از مداخله نشان داد (0/001>p).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش برنامه خودمدیریتی در کاهش سطح افسردگی، اضطراب و استرس بیماران مبتلا به بیماری سلول داسی شکل موثر بوده است. بنابراین اجرای برنامه های خودمدیریتی به عنوان یک روش موثر در کاهش سطح مشکلات روانی بیماران سلول داسی شکل قابل توصیه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1039 تا 1049
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!