ارزش تشخیصی HLA-DQ8 و HLA-DQ2 در کودکان مبتلا به سلیاک

چکیده:
زمینه و اهداف
بیماری سلیاک یک اختلال اتوایمیون با زمینه ژنتیک می باشد. اطلاعات کمی در مورد فراوانی ژن های مربوط به HLA در زمینه بیماری سلیاک در کودکان شمال غرب کشور ایران در دسترس می باشد و هدف از مطالعه بررسی ارزش تشخیصی آلل های HLADQ2 و HLADQ8 درکودکان مبتلا به سلیاک می باشد.
مواد و روش ها
بررسی فراوانی آلل های HLA-DQ2 و8 –DQ در 56 کودک که با علایم گوارشی از قبیل درد شکم، نارسائی رشد، اسهال، استفراغ، یبوست و... به درمانگاه های گوارش و غدد بیمارستان کودکان مراجعه کرده بودند انجام شد. از این تعداد 26 کودک مبتلا به سلیاک بر اساس علائم بالینی و سرولوژی وکرایتریاهای سیستم امتیازدهی ESPGHAN، با 30 کودک که از نظر بیماری سلیاک منفی بودند مقایسه شد.
یافته ها
HLA-DQ2 در 3/92 درصد بیماران سلیاکی و 20 درصد گروه کنترل مشاهده شد (001/0P) و HLA-DQ8 در 53/11 درصد بیماران سلیاکی و 66/6 درصد گروه کنترل مشاهده شد (59/0=P). در اغلب افراد با HLADQ2 منفی،HLA-DQ8 مثبت بود. در این بررسی حساسیت HLA-DQ2 در تشخیص بیماری سلیاک 92 درصد و اختصاصیت آن 80 درصد، حساسیت HLA-DQ8 11 درصد و اختصاصیت آن 97 درصد محاسبه گردید.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه می توان گفت که در جمعیت کودکان مبتلا به سلیاک در شمال غرب کشور ایران، HLA-DQ2 ارتباط واضح و قوی با بیماری سلیاک دارد و لی این مسئله در مورد HLA-DQ8 صادق نیست و نهایتا استفاده از HLA تایپینگ به عنوان یک فاکتور مستعد کننده در ابتلا به بیماری سلیاک علاوه بر علائم بالینی وسرولوژی قابل طرح می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510175 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!