ردیابی ژن های اگزوتوکسین S، U، T، Y، A در سودوموناس آئروژینوزا مقاوم به سفالوسپورین های نسل سوم جداشده از نمونه های بالینی بیماران بستری در بیمارستان های شهر قم

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از شایع ترین مشکلات در بیمارستان ها، عفونت های ایجاد شده توسط باکتری سودوموناس آئروژینوزا می باشد که برای انسانها یک پاتوژن فرصت طلب محسوب می شود. 5 آنزیم مهم شامل: اگزوتوکسین S، U، T، Y، A فاکتورهای مهم بیماری زایی این باکتری هستند. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی این آنزیم ها در نمونه های جداشده از بیمارستان های شهر قم و تعیین الگوی آنتی بیوگرام آنها نسبت به نسل سوم سفالوسپورین ها با استفاده از استانداردهای CLSI انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه به روش مقطعی- تحلیلی، 120 ایزوله سودوموناس آئروژینوزا جداشده از نمونه های بالینی مختلف از بیمارستان های شهر قم بررسی شد. ابتدا با تست های بیوشیمیایی، باکتری شناسایی و سپس طبق استانداردهای CLSI الگوی آنتی بیوگرام آنها نسبت به سفالوسپورین های نسل سوم به دست آمد. پس از استخراج ژنوم (کیت استخراج شرکت سینا کلون)، طراحی و ارزیابی پرایمرها در سایت NCBI و واکنش PCR برای بررسی هریک از ژن ها انجام شد. پس از الکتروفورز، نتایج باندهای حاصل از واکنش PCR در دستگاه نمایانگر ژل مشاهده گردید.
یافته ها
میزان فراوانی جدایه ها در نمونه های پوست، خون، ریه و ادرار به ترتیب برابر 2/63، 1/16، 1/16 و 1/4% بود. فراوانی اگزوتوکسین های A، T، U، S و اگزوآنزیم Y به ترتیب 100، 9/37، 4/26، 1/39 و 9/29% به دست آمد.
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، مقاومت به داروها و وجود فاکتورهای ویرولانسی نظیر اگزوتوکسین ها می تواند یک هشدار جدی به مراکز درمانی از نظر کنترل بیماری با این باکتری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510185 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!