مقایسه زمان قطع و تراز صدا در قطع درختان راش و ممرز در جنگل خیرود

چکیده:
اره موتوری هنوز هم یکی از ماشین های بسیار مهم قطع و سرشاخه زنی و تبدیل درختان در جنگل های شمال محسوب می شود. به همین سبب یکی از مخاطرات کار در محیط جنگل، که کارگران با آن مواجه اند، انتشار صدای آزاردهنده و ارتعاشات ناشی از کار کردن با اره موتوری است؛ که باعث ضایعات شدید در کارگران جنگل، نظیر سنگینی گوش و سفیدی دست، می شود. هدف این تحقیق اندازه گیری تراز صدا در مواجهه شغلی کارگران با اره موتوری هنگام قطع درختان و نیز تعیین مدت زمان مواجهه کارگران و مقایسه آن بر اساس روش کار بین کارگران است. این پژوهش در جنگل های شمال در بخش نم خانه جنگل خیرود انجام شد. در این تحقیق شدت صدای اره موتوری در عملیات قطع هشتادوپنج درخت در مرحله بن زنی هر 10 ثانیه و در مرحله بن بری هر 15 ثانیه یک بار و نیز مدت زمان آن در دو گروه کارگری اندازه گیری شد. برای اندازه گیری، صدا سنج در امتداد بازو در ارتفاع گوش کارگر اره موتورچی قرار داده شد. نتایج نشان داد کارگران همواره با صدای بیش از 85 دسی بل سروکار دارند و مدت زمان مواجهه با صدای اره موتوری در عملیات قطع فراتر از حد مجاز و استاندارد است. در مقام مقایسه، با توجه به زمان کار و صدای ناشی از آن، بر اساس داده های مجاز صدا و زمان، نتایج نشان داد بین زمان بن زنی و بن بری دو کارگر اختلاف معنا داری وجود دارد؛ طوری که در درختان ممرز به صورت کلی در مرحله بن زنی کارگر کم تجربه 71 درصد و کارگر باتجربه 32 درصد زمان کار و در مرحله بن بری کارگر باتجربه 10 درصد و کارگر کم تجربه 54 درصد زمان کار در معرض صدا و زمان بیش از حد مجاز بودند که این تفاوت ها به روش کاری و تجربه کارگران مربوط می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
729 تا 740
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!