تعیین ژنوتیپ RHD جنین در مادران RhD منفی با استفاده از Real Time PCR

چکیده:
سابقه و هدف
آنتی ژن RhD ، نقش مهمی را در ایجاد بیماری همولیتیک جنین و نوزاد ایفا می کند. هدف از انجام این مطالعه، تعیین ژنوتیپ RhD جنین در پلاسمای مادران RhD منفی و هم چنین تعیین جنسیت جنین در هفته های نخست بارداری با استفاده از روش Real Time PCR بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، 21 نمونه DNA ، از پلاسمای مادران باردارRhD منفی که در سنین بارداری بین 8 تا 39 هفته قرار داشتند استخراج و در مورد هر یک از آن ها، ژن های بتا گلوبین، SRY و اگزون های 5، 7 و 10 از ژن RHD با استفاده از روش RT-PCR مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل از آن با نتایج فنوتیپی نوزاد مقایسه گردید. یافته ها توسط آزمون های کای دو و کوهن و نرم افزار 22 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
11 مورد(4/52%) از نوزادان جنس مذکر داشتند که در10 مورد(91%) از آن ها فنوتیپ RhD مثبت و در یک مورد(9%) منفی گزارش شد. هم چنین 10 مورد(6/47%) از نوزادان جنس مونث داشتند که 9 مورد(90%) فنوتیپ RhD مثبت و یک مورد(10%) RhD منفی گزارش گردید. این نتایج با نتایج ژنوتیپی به دست آمده از اگزون هایRHD و SRY مطابقت کامل داشت.[Okhovat1]
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که بررسی ژنوتیپ RHD جنین را می توان با استفاده از پلاسمای مادر و به کارگیری روش RT-PCR با حساسیت و اختصاصیت بالا انجام داد. این روش کمک شایانی به مادران باردار RhD منفی در مورد به کارگیری صحیح از ایمونوگلوبولین D و هم چنین در مورد مدیریت و جلوگیری از بروز بیماری همولیتیک جنین و نوزاد می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!