جداسازی باکتری Lactobacillus plantarum از پنیر سیاهمزگی و تعیین ویژگی های پروبیوتیکی آن

چکیده:
مقدمه
پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده و غیر بیماری زایی هستند که اگر به تعداد کافی وارد بدن شوند، خواص سلامت بخش زیادی را برای میزبان به ارمغان می آورند. محصولات لبنی سنتی منبع مناسبی برای جداسازی میکروارگانیسم های با خواص پروبیوتیکی به شمار می آیند. هدف از این پژوهش، جداسازی برخی از باکتری های اسید لاکتیک از پنیر سیاهمزگی (نوعی پنیر سنتی شمال ایران) و بررسی ویژگی های پروبیوتیکی باکتری جداشده برای نخستین بار است.
مواد و روش ها
باکتری های اسید لاکتیک به دنبال کشت نمونه های پنیر سیاهمزگی روی محیط کشت
MRS agar جداسازی شدند. باکتری های جداسازی شده در شرایط آزمایشگاهی از نظر ویژگی هایی همچون میزان مقاومت به اسید و صفرا، بقا در شرایط رشدی مشابه دستگاه گوارش، ویژگی های همولیتیک، تولید آنزیم بتاگالاکتوزیداز و الگوی حساسیت آنتی بیوتیکی ارزیابی شدند. علاوه بر این، ویژگی های ضد میکروبی باکتری های جداسازی شده بر علیه باکتری های های اشرشیاکلی O157 و سالمونلا انتریکا سرووار تایفی موریوم (ATCC 14028) بررسی شد.
نتایج
در پایان، آزمایشات یک سویه (Lb3) بهترین ویژگی های مقاومتی به شرایط مشابه دستگاه گوارش را نشان داد. همچنین، این باکتری نسبت به آنتی بیوتیک های ونکومایسین و پلی میکسین B مقاومت کرده در حالی که فعالیت ضد میکروبی مناسبی بر علیه سویه های پاتوژن مورد آزمایش نشان داد. در نهایت، این باکتری با به کارگیری روش های شناسایی بیوشیمیایی و توالی یابی 16S rRNA به عنوان Lactobacillus plantarum CJLP55 شناسایی شد.
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه، باکتری Lactobacillus plantarum از پنیر سنتی سیاهمزگی جداسازی شد و به عنوان یک باکتری دارای ویژگی های پروبیوتیک معرفی شد که می تواند در صنایع لبنی استفاده شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
97 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1510977 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!