میزان انطباق پذیری نقوش و درون مایه دیوارنگاره های دوره معاصر با معیارهای کیفی دیوارنگاری در فضاهای عمومی شهری اصفهان از منظر شهروندان

پیام:
چکیده:
نقوش و درونمایه دیوارنگاره ها همواره رابطه ای پیوسته با مکان و محیط پیرامونی داشته و هماهنگ با عوامل کالبدی و غیرکالبدی مکان و چگونگی ادراک مخاطب، معنا می یابند. چراکه مکان و فضای شهری به یاری تجسم و تصوری که ناظر از گستره آن دارد، قابلادراک بوده و هویت مند میگردد. ازاینرو در این تحقیق با تدوین مولفه ها و زیرمولفه هایی همچون: مولفه های مخاطب مداری، زیبایی، منظر، انطباق پذیری و هویتمندی مکانی در دیوارنگاره ها به مثابه معیارهای کیفی دیوارنگاری از دوره پهلوی اول تاکنون، پرداخته شده است. بههمین منظور، با بهره مندی از روش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی و سنجش مولفههای ذکرشده در قالب پرسشنامه هایی از 60 نفر از شهروندان، چگونگی این رابطه، موردارزیابی کیفی قرار گرفته است. برایناساس،
هدف
نحوه ارزیابی و چگونگی ادراک شهروندان از نقوش و درونمایه دیوارنگاره ها با مکانها و فضاهای عمومی و تاریخی شهر اصفهان است. بنابراین، سوال اصلی به چگونگی و میزان انطباق پذیری این دسته از آثار با مولفه های مذکور پرداخته و سوال فرعی بر انتخاب بهترین اثر، برای بهدستآوردن ضریب رتبه بندی دیوارنگاره های دوره معاصر ازمنظر شهروندان اصفهانی به عنوان مخاطبین اصلی این دسته از آثار، تاکید دارد.
یافته های کلی تحقیق در پاسخ به سوالات طرح شده، بیانگر میانگین رتبه متوسط تا خوب در ارزیابی
مولفهها و زیرمولفههای استخراج شده در برگه های پرسشنامه است. مولفه هایی که بیانگر فاصله کیفی درونمایه دیوارنگاره ها تا رسیدن به وضعیت مطلوب و عالی بوده و درحالحاضر، پاسخگوی انتظارات شهروندان نیستند. همچنین با ارزیابی آثار منتخب از مجموعه تصاویر ارائه شده دریافت شد که شهروندان به جنبه های نوآورانه و متناسب با نیازها و سلائق امروزی در طراحی نقوش و درون مایه دیوارنگاره ها اهمیت داده و نسبت به آثار بدون محتوا و صرفا تزئینی، کمرغبتترند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1512385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!