مناسب ترین روش میان یابی برای پهنه بندی فرسایش پذیری بین شیاری مدل WEPP و برخی از ویژگی های خاک با استفاده از زمین آمار و اطلاعات سنجش از دور

چکیده:
آگاهی از توزیع و تغییرات مکانی فرسایش پذیری و ویژگی های خاک اهمیت زیادی در طراحی و اجرای راه کارهای حفاظت آب، مهار سیل و رواناب و مدیریت فرسایش خاک یا به طور کلی مدیریت حوزه های آبخیز دارد. انتخاب و استفاده از فن میان یابی مناسب برای تعیین عوامل فرسایش پذیری به وسیله مدل های فرسایشی مانند WEPP و ویژگی های خاک، ضرورت دارد. هدف از این پژوهش، پهنه بندی فرسایش پذیری بین شیاری خاک و عوامل تاثیرگذار در آن مانند میزان رس، ماده آلی، کربنات کلسیم معادل با استفاده از تخمین گر کریجینگ و کوکریجینگ به کمک اطلاعات سنجش از دور (ماهواره Landsat 7) است. بدین منظور، تعداد 100 نمونه خاک از عمق صفر تا 15 سانتی متری به صورت تصادفی در بخشی از حوزه آبخیز سئلین منطقه کلیبر واقع در استان آذربایجان شرقی برداشت و میزان رس، ماده آلی، کربنات کلسیم معادل خاک و فرسایش پذیری بین شیاری مدل WEPP اندازه گیری شدند. تحلیل همبستگی بین ویژگی های یاد شده و اعداد رقومی تصویر +ETM نشان داد که میزان رس، ماده آلی، کربنات کلسیم معادل و فرسایش پذیری بین شیاری خاک به ترتیب با اعداد رقومی (DN) باند 7، 1، 1 و 3 تصویر +ETM بیشترین ضریب هم بستگی (0.406-، 0.431-، 0.291 و 0.299) را داشت. لذا، اعداد رقومی باندهای یاد شده به عنوان داده های کمکی در تخمین گر کوکریجینگ استفاده شدند. ویژگی های خاک با مدل کروی برای مدل سازی تغییرنما بهترین برازش را داشتند. با وجود به کارگیری اطلاعات سنجش از دور به عنوان متغیر کمکی در تخمین گر کوکریجینگ تفاوت قابل توجهی بین کریجینگ و کوکریجینگ مشاهده نشد. این امر می تواند ناشی از همبستگی نه چندان قوی بین متغیر هدف و اطلاعات سنجش از دور باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1513170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!