شناسایی سریع اکستاسی(MDMA) و مت آمفتامین با استفاده از تست های رنگی

چکیده:
مقدمه
محرک های شبه آمفتامینی (ATS) مانند مت آمفتامین و اکستاسی (MDMA) شامل یک گروه از ترکیبات صناعی هستند که معمولا محرک سیستم اعصاب مرکزی(CNS) می باشند. در طول دهه گذشته سوءمصرف مت آمفتامین و به مقدار کمتر اکستاسی در بین جوانان ایران رشد بسیار چشمگیری داشته است. روش های GC-MS مورد استفاده برای شناسایی و تعیین مقدار محرک های شبه آمفتامینی گران قیمت و وقت گیر هستند. با توجه به اینکه روش های سریع مورد نیاز هستند، لذا در این تحقیق از تست های رنگی به عنوان ساده تری و سریع ترین روش های شیمیایی برای شناسایی MDMA و مت آمفتامین موجود در 40 نمونه ضبط شده در ایران استفاده شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه 20 نمونه قرص اکستاسی و 20 نمونه مت آمفتامین که از پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی تهیه شدند، به وسیله تست های رنگی (تست مارکوئیس، تست سیمون، تست چن و تست اسید گالیک) مورد آزمایش قرار گرفتند. برای تایید نتایج تست های رنگی در کلیه نمونه ها از GC-MS استفاده شد.
یافته ها
همه قرص های دارای MDMA در واکنش با معرف مارکوئیس، رنگ بنفش تیره و در تست سیمون رنگ آبی پررنگ تولید کردند. در کلیه نمونه ها هیچ گونه تغییر رنگی در واکنش با معرف تست چن ایجاد نشد. همه نمونه های دارای MDMA با معرف تست اسید گالیک، رنگ بنفش تیره تا قهوه ای تولید کردند.همه نمونه های دارای مت آمفتامین در واکنش با معرف مارکوئیس، رنگ نارنجی و در تست سیمون رنگ آبی پررنگ تولید کردند. در کلیه نمونه های حاوی مت آمفتامین هیچ گونه تغییر رنگی در واکنش با معرف تست چن و اسید گالیک ایجاد نشد. همه نمونه ها با GC-MS مورد آزمایش قرار گرفتند. کلیه نتایج حاصل از تست های رنگی با GC-MS مورد تایید قرار گرفت. مقدار MDMA موجود در قرص ها بین 10 تا 60 درصد و مقدار مت آمفتامین موجود در نمونه های شیشه بین 30 تا 70 درصد بود.
نتیجه گیری
از تست مارکوئیس برای متمایز نمودن آمفتامین از آنالوگ هایی از آمفتامین که بر روی حلقه دارای استخلاف هستند، استفاده می شود. تست سیمون معمولا برای تشخیص ترکیبات روان گردانی که دارای ساختمان آمین نوع دوم هستند، شبیه مت آمفتامین و MDMA استفاده می شود. از تست چن برای تشخیص افدرین، پزدوافدرین، نورافدرین، فنیل پروپانولامین و متکاتینون از آمفتامین و مت آمفتامین، استفاده می شود. تست چهارم یا گالیک اسید برای متمایز نمودن آمفتامین یا مت آمفتامین از متیلن دی اکسی مت آمفتامین استفاده می شود. نتایج این تحقیق نشان داد که تست های رنگی می توانند در آزمایشگاه هایی که مجهز به دستگاه های آنالیز نمی باشند مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1513498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!