بررسی توصیفی موارد شکایت از جراحان عمومی تهران در سال 91-92؛ یک گزارش کوتاه

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
از مهم ترین مشکلات پزشکان مسئله نارضایتی و شکایت بیماران به مراجع قضایی است که در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته و در این میان در رشته جراحی عمومی به دلیل وجود روش های عملی فراوان و اقدامات درمانی پرخطر احتمال وقوع قصور بیشتر گردیده است. همچنین از مهم ترین عوامل موثر در محکومیت جراحان عمومی، وابستگی انجام صحیح اقدامات جراحی به میزان تجربه و مهارت جراح، افزایش جمعیت بیماران، افزایش تعداد پزشکان و جراحی ها، دخالت جراحان عمومی در جراحی های زیبایی ازجمله جراحی های مرتبط با جراحی پلاستیک و همچنین افزایش نرخ دیه و آگاهی جامعه می باشد. این تحقیق با هدف شناسایی دلایل شکایت از جراحان و مشخص نمودن نوع قصور مربوطه انجام گردید.
مواد و روش ها
205 پرونده شکایت از جراحان عمومی که در سال های 91 و 8 ماهه اول 92 (20 ماه) در اداره کمیسیون های پزشکی قانونی استان تهران مطرح شده بررسی گردیده و اطلاعات مربوط به آن دریک چک لیست وارد و سپس ازنظر آماری نرم افزار SPSS بر اساس اهداف پژوهش خلاصه بندی و گزارش شدند.
یافته ها
در طی سال 91 و 8 ماهه اول 92 تعداد 1902 مورد پرونده شکایت از پزشکان مطرح شده که در 205 مورد (77/1 درصد) جراحان عمومی درگیر بوده اند. از این 205 مورد پرونده شکایت از قصور جراحان عمومی، در 137 مورد (66/8 درصد) قصور پزشکی تایید شد؛ که بیشترین میزان قصور پزشکی به ترتیب نوع عبارت بودند از عدم مهارت، بی مبالاتی و بی احتیاطی. از 205 مورد 91 نفر (44/4 درصد) عضو هیئت علمی و 114 نفر (55/6 درصد) غیرهیئت علمی بوده اند. 119 مورد (58 درصد) از شکایات مربوط به مراکز خصوصی، 75 مورد (36/6 درصد) از شکایات مربوط به مراکز دولتی غیردانشگاهی و 11 مورد (5/4 درصد) از شکایات مربوط به مراکز دانشگاهی بوده است.
نتیجه گیری
به نظر می آید عدم دخالت جراحان عمومی در سایر رشته های تخصصی و فوق تخصصی ازجمله گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک، افزایش دانش و مهارت های علمی و فنی جراحان، توجیه مناسب بیماران نسبت به عوارض احتمالی در کاهش شکایت و عدم محکومیت جراحان عمومی نقش چشمگیری داراست.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1513505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!