تاثیر ماساژ بازتابی پا بر علائم حیاتی و اضطراب ناشی ازتزریق داروی شیمی درمانی در کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان یک بیماری شایع در کودکان است. شیمی درمانی به عنوان یکی از مهمترین درمان های سرطان، اضطراب و واکنش های منفی فیزیولوژیک در پی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر ماساژ بازتابی پا بر علائم حیاتی و اضطراب ناشی از تزریق داروی شیمی درمانی در کودکان انجام شد.
مواد و روش ها
کارآزمایی بالینی حاضر بر روی کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به لوسمی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مرکز انکولوژی شهر کرمان در سال 1394 انجام شد. 120 کودک به روش دردسترس وارد مطالعه شدند و به تصادف در 3 گروه 40 نفره قرار گرفتند. مداخله طی یک جلسه 20 دقیقه ای با اجرای ماساژ بازتابی پا برای گروه مداخله و لمس ساده برای گروه درمان نما بلافاصله قبل از تزریق دارو انجام شد. علایم حیاتی و اضطراب 3 گروه بلافاصله قبل و بعد از مداخله با استفاده از فرم ثبت علائم حیاتی و مقیاس مشاهده ای رفتار مضطربانه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های کروسکال والیس، کای دو، ویلکاکسون، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن تحت نرم افزار 16 SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
پس از مداخله فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، ضربان قلب، تعداد تنفس، درجه حرارت (0/0001> p) و میزان اضطراب (0/003 = p) در گروه مداخله، کاهش معنی داری یافتند. این کاهش در گروه درمان نما تنها در متغیرهای فشارخون سیستولیک (0/0001> p)، ضربان قلب (0/0001> p)، تعداد تنفس (0/009 = p) و اضطراب (0/0001> p) معنی دار بود؛ در حالی که در گروه کنترل پس از مداخله، فشارخون سیستولیک (0/03> p) و دیاستولیک (0/0001> p) افزایش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
ماساژ بازتابی کف پا می تواند به عنوان یک روش غیر دارویی، باعث کاهش اضطراب و بهبود علائم حیاتی در کودکان مبتلا به لوسمی، حین تزریق داروی شیمی درمانی شود .
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1513533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!