مقایسه توانایی کنترل پوسچر استاتیک و دینامیک پسران دارای دفورمیتی های صفحه ساجیتال ستون فقرات

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تغییر در تناسب طبیعی قسمت های مختلف ستون فقرات می تواند روی کنترل تعادل افراد تاثیر منفی بگذارد. در اثر هرگونه اختلال مانند اسکولیوزیس، لودوزیس و کایفوزیس در راستای ستون مهره ای، خط ثقل از نقاط تعیین شده عبور نمی کند و بدن دچار نوسان می شود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه توانایی کنترل پوسچر استاتیک و دینامیک پسران 10 تا 12 سال دارای دفورمیتی های صفحه ساجیتال ستون فقرات بود.
روش بررسی
در پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد، پس از غربالگری اولیه و اندازه گیری قوس های کایفوز و لوردوز ستون فقرات 417 دانش آموز، یک نمونه 88 نفری از دانش آموزان واجد دفورمیتی را به صورت تصادفی هدفدار انتخاب و بطور برابر در 4 گروه هایپرکایفوزیس، هایپوکایفوزیس، هایپرلوردوزیس و هایپولوردوزیس توزیع گردید. میزان قوس های ستون فقرات با استفاده از خط کش منعطف و کنترل پوسچر استاتیک و دینامیک آزمودنی ها به ترتیب به وسیله تست های ایستادن لک لک و تعادل ستاره ای ارزیابی شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و بونفرونی در محیطV.19 SPSS صورت گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که در گروه هایپرکایفوزیس، کنترل پوسچر استاتیک و دینامیک بطور معنی داری کمتر از گروه های هایپوکایفوزیس و هایپرلوردوزیس بود. همچنین، کنترل پوسچر استاتیک و دینامیک گروه هایپوکایفوزیس بطور نسبتا معنی داری از گروه هایپولوردوزیس بیشتر بود. اما بین دو گروه هایپرلوردوزیس و هایپولوردوزیس، تفاوت وجود نداشت.
نتیجه گیری
براساس نتایج پژوهش حاضر، به نظر می رسد که دفورمیتی هایپرکایفوزیس بیش از هایپرلوردوزیس، اما دفورمیتی هایپوکایفوزیس کمتر از هایپولوردوزیس، کنترل پوسچر بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1514147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!