تاثیر ماساژ بر خونریزی داخل بطنی نوزاد نارس و دیگر عوارض بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان

پیام:
چکیده:
مقدمه
ماساژ در نوزاد باعث ایجاد احساس امنیت، افزایش رشد جسمی و وزن، بهبود گردش خون، عملکرد بهینه سیستم عصبی و کاهش اختلالات خواب و همچنین کاهش اختلالات رفتاری می شود.هدف این مطالعه، تعیین تاثیر ماساژ بر بروز خونریزی داخل بطنی در نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بود.
روش بررسی
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهدار تصادفی شده بود؛ که بر روی نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان قائم (عج) مشهد در سال 1391 صورت گرفت. نوزادان با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. مداخله ماساژ (شامل ماساژ و حرکات پاسیو اعضاء به طور روزانه در طی 3 دوره پانزده دقیقه ای در 3 ساعت متوالی به مدت 5 روز) برای نوزادان گروه مداخله انجام شد و بروز خونریزی داخل بطنی در این نوزادان با نوزادان گروه کنترل مقایسه گردید. ابزارهای گردآوری داده ها شامل: فرم انتخاب نمونه، فرم مشخصات دمو گرافیک، چک لیست ثبت داده ها و دستگاه پالس اکسی متری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری تی مستقل، مجذورکای و ضریب نسبت بخت ها انجام شد
یافته ها
گروه های مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک : قد، وزن، دورسر، سن هنگام تولد، آپگار دقیقه اول و پنجم و سن مادر تفاوت آماری معنی داری نداشتند. خونریزی مغزی در نوزادان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کمتر بود اما این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود (058/0=P).
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش موید این است که ماساژ می تواند یک روش موثر در کنار سایر روش ها برای کاهش خونریزی داخل بطنی در نوزادان نارس سالم با وضعیت ثابت باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1514150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!