مطالعه هنر فلزکوبی روی چوب در بناهای قاجاری اصفهان
مطالعه موردی: خانه ملاباشی و سرای امین التجار
نویسنده:
چکیده:
هنر فلزکوبی روی چوب دیرزمانی است که در تزیین کاخ ها، خانه ها و اشیای درون خانه ها مورداستفاده بوده است. در تعدادی از منابع مکتوب به این نکته اشاره شده که از این هنر در دوره صفویه نیز استفاده شده بود ولی همه آثار به دست آمده مربوط به دوره قاجار است. اما پس از دوره قاجار و به خصوص امروزه، این هنر ازجمله هنرهای ازیادرفته شده و ازجهت شناسایی فنون، نقوش و قابلیت کاربردی شدن بهدست فراموشی سپرده شده است.
ازاینرو، این پرسش که چه نقوشی در هنر فلزکوبی در بناهای موردبررسی بیشتر مورداستفاده قرار گرفته است، می تواند در امکان استفاده از این هنر با استفاده از همان نقوش مطرح شود. هدف از طرح این پرسش، شناسایی نقوش به کاررفته در تزیینات فلزکوبی و شناخت ویژگی های فنی و هنری آثار است. تا درنهایت، شناخت کاملتری از نقوش سنتی حاصل شود و بتوان از آنها در ترکیب های جدید برای فضای داخلی امروزی بهره برد.
روش تحقیق، توصیفی- تاریخی است. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی به صورت مشاهده مستقیم با حضور نگارنده در هر دو بنا و عکسبرداری از نمونه ها بوده است.
نتایج حاصل از این پژوهش، عبارتاند از: شناخت نقوش فلزکوبی در دو بنای بررسی شده و درک این نکته که در دوره قاجار تنوع نقوش بیشتر شامل نقوش گیاهی طبیعت گرا، نقش گلدانی و نقش پرنده بوده که بیشتر مورداستفاده بوده است. دلایل این تغییرات، عواملی چون روابط ایران با کشورهای اروپایی و تاثیرپذیری از آنها حتی در طراحی نقوش بوده است.
ازاینرو، این پرسش که چه نقوشی در هنر فلزکوبی در بناهای موردبررسی بیشتر مورداستفاده قرار گرفته است، می تواند در امکان استفاده از این هنر با استفاده از همان نقوش مطرح شود. هدف از طرح این پرسش، شناسایی نقوش به کاررفته در تزیینات فلزکوبی و شناخت ویژگی های فنی و هنری آثار است. تا درنهایت، شناخت کاملتری از نقوش سنتی حاصل شود و بتوان از آنها در ترکیب های جدید برای فضای داخلی امروزی بهره برد.
روش تحقیق، توصیفی- تاریخی است. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی به صورت مشاهده مستقیم با حضور نگارنده در هر دو بنا و عکسبرداری از نمونه ها بوده است.
نتایج حاصل از این پژوهش، عبارتاند از: شناخت نقوش فلزکوبی در دو بنای بررسی شده و درک این نکته که در دوره قاجار تنوع نقوش بیشتر شامل نقوش گیاهی طبیعت گرا، نقش گلدانی و نقش پرنده بوده که بیشتر مورداستفاده بوده است. دلایل این تغییرات، عواملی چون روابط ایران با کشورهای اروپایی و تاثیرپذیری از آنها حتی در طراحی نقوش بوده است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515099
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!