بررسی فراوانی سروتایپ های انتروپاتوژن دارای ژن pap G در اشریشیاکلی جداسازی شده از ادرار و خون بیماران بستری در بیمارستان های شهرستان خرم آباد

چکیده:
زمینه و هدف
اشریشیاکلی (coli Esherichia) باکتری گرم منفی می باشد که فلور طبیعی مجرای گوارشی انسان و حیوان است. ژن
pap G نقش مهمی در ساخت نوک فیمبریه - P و ایجاد عفونت های مجاری ادراری و سپتی سمی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی وجود سروتایپ های انتروپاتوژن (EPEC) واجد ژن pap G در سویه های جداسازی شده از ادرار و خون بود.
روش بررسی
از فروردین تا مهر 1392، در طی 6 ماه، تعداد 90 کلنی مشکوک به اشریشیا کلی از نمونه ی ادرار و خون بیماران جمع آوری شد. ایزوله ها توسط تست های استاندارد بیوشیمیایی، تعین هویت شدند و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها به روش انتشار از دیسک (استاندارد جهانی CLSI) انجام گرفت و فراوانی ژنpap G به روش Multiplex PCR مورد بررسی قرار گرفت و ایزوله هایG pap مثبت علیه آنتی ژن O سروتایپینگ شدند.
یافته ها
از بین 90 کلنی مشکوک به اشریشیاکلی، 72 مورد (80 درصد) باکتری اشریشیاکلی ایزوله شد. از این 72 مورد، 65 مورد (37/90 درصد) از نمونه ادرار و 7 مورد (73/9 درصد) از نمونه خون جداسازی شد. 30 مورد (7/41 درصد) از 72 مورد دارای ژن pap G (II ، III) بودند. از بین 30 مورد، 5 مورد (6/16 درصد) متعلق به سویه های اشریشیا کلی انتروپاتوژن O55 ،O114، O125، O128، O26بودند.
نتیجه گیری
در طی این بررسی حضور ژنIII) و pap G (II در اشریشیاکلی انتروپاتوژن جداسازی شده از ادرار و خون مشاهده شد. بنابراین سویه های انتروپاتوژن نیز قادرند مانند سویه های یوروپاتوژن دارای ژن pap G و فیمبریه P ایجاد عفونت های ادراری و سپتی سمی نمایند[I1] .
زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!