ارزیابی اثرات کرفس بر سمیت ناشی از دوکسوروبیسین در سلول های قلبی (H9c2)

چکیده:
زمینه و هدف
دوکسوروبیسین یکی از مهم ترین داروهای شیمی درمانی در درمان تومورهای توپر می باشد که از طریق تولید رادیکال های آزاد و تخلیه ی آنتی اکسیدانت ها باعث سمیت قلبی می شود. بنابراین استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانت سبب کاهش سمیت سلول های قلبی می گردد. کرفس دارای ترکیباتی با خاصیت آنتی اکسیدانتی می باشد و انتظار می رود که بتواند سلول ها را در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از دوکسوروبیسین محافظت نماید. هدف از این مطالعه بررسی اثر کرفس برسمیت دوکسوروبیسین در سلول های قلبی می باشد.
روش بررسی
سلول های قلبی (H9c2) به مدت 4 ساعت با غلظت های مختلف عصاره ی کرفس انکوبه شدند، سپس در حضور دوکسوروبیسن با غلظت 5 میکرومولار، تا 24 ساعت انکوباسیون ادامه یافت. میزان زنده ماندن سلول ها و تحریک آپوپتوز به ترتیب به کمک تست های رنگ سنجی MTT وPI مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
عصاره ی کرفس در غلظت های 125 تا 500 میکروگرم بر میلی لیتر، میزان سمیت ناشی از دوکسوروبیسین را افزایش داد. همچنین کرفس در غلظت های 250میکروگرم بر میلی لیتر و 500 میکروگرم بر میلی لیتر آپوپتوز ناشی از دوکسوروبیسین را تحریک نمود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که استفاده از کرفس به تنهایی سمیتی بر سلول های قلبی نداشت اما عصاره نتوانست از سلول های قلبی در برابر سمیت ناشی از دوکسوروبیسین محافظت نماید. مکانیسم های مختلفی مانند افزایش تولید رادیکال های آزاد، افزایش بیان پروتئین های دخیل در آپوپتوز و افزایش دارو رسانی به سلول می توانند نقش داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1515666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!