بررسی تاثیر حمایت تلفنی بر رضایتمندی زنان از مراقبت های پس از زایمان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رضایتمندی بیماران از خدمات دریافتی شاخص مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات سلامت است. میزان رضایت بیماران نشان دهنده توانایی کادر درمان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر حمایت تلفنی بر رضایتمندی زنان در دوره نفاس انجام شده است.
مواد و روش کار
این پژوهش بر روی260 زن واجد شرایط در دوران پس از زایمان طبیعی دربیمارستان رازی شهرستان مرند که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند، انجام گرفت. گروه مداخله علاوه بر مراقبت های روتین دوره نفاس، هفته اول دو بار، هفته دوم تا ششم یکبار در هفته مشاوره تلفنی به مدت 20 دقیقه دریافت نمودند. گروه کنترل مراقبتهای روتین نفاس را دریافت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل برگه ثبت اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه رضایت از مراقبتهای دوره نفاس بود که روز چهل و دوم تکمیل گردید. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS و با ازمون های آماری کای دو ، فیشر وتی تست انجام شد.
یافته ها
: میانگین سنی مادران در گروه مداخله 63/5±57/25 و در گروه کنترل 63/5±61/24 بود. میانگین امتیاز رضایتمندی زنان در گروه مداخله 82/5±78/29 و در گروه کنترل 91/10±96/18 بود. بین میانگین امتیاز رضایتمندی در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف آماری معناداری(000/0>p) مشاهده گردید. سطح رضایتمندی از مراقبت های دوران نفاس در گروه مداخله(79.4% ) در حد متوسط، و گروه کنترل(92.2%)ناراضی بودند. بین رضایت از مراقبت های دوران نفاس و سن(033/0=P)، شغل مادر(000/0>P)، تحصیلات پدر(000/0>P))، تحصیلات مادر(001/0=P)، محل سکونت(001/0=P)، تعداد حاملگی(021/0=P)، و جنس نوزاد(025/0=P) ارتباط معنادار آماری دیده شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد حمایت تلفنی رضایتمندی زنان پس از زایمان را افزایش داده و لذا توصیه می شود که این مداخلات، پس از زایمان جهت افزایش آگاهی زنان و رضایتمندی آن ها به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1516740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!