مقایسه متابولیتهای خون شتر تک کوهانه در برابر گوسفند در طول استرس گرمایی تابستان

چکیده:
زمینه مطالعه
شتر و گوسفند از مقاومت و گستردگی زیادی در مناطق خشک برخوردارند. اما نتایج متفاوتی از توانایی آنها در تحمل این شرایط گزارش شده است.
هدف
هدف این آزمایش، بررسی تحمل استرس گرمایی در شتر و گوسفند به وسیله ارزیابی تغییرات متابولیت های سرم خون، گزارش و مقایسه پروفیل بیوشیمیایی سرم خون گوسفند و شتر در طول استرس گرمایی طولانی تابستان است.
روش کار
در این آزمایش نمونه های خون گوسفند و شتر در چهار ماه متوالی اخذ و مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج
تفاوت معنی داری بین مقادیر اوره، گلوکز، کل پروتئین، آلبومین، فسفر، کلسیم،آنزیم های آمینوترانسفراز، اسید اوریک، کلسترول، تری گلیسرید، کل بیلی روبین و لاکتات دهیدروژناز گوسفند و شتر مشاهده شد. بطورکلی اوره، گلوکز، کل پروتئین، آلبومین، فسفر، کلسیم به طور معنی داری در شتر بالاتر از گوسفند بود (0.01>p). برعکس گوسفندان به طور معنی داری مقادیر بالاتری از اسید اوریک، کلسترول، تری گلیسرید، کل بیلی روبین و لاکتات دهیدروژناز نشان دادند (0.01>p). با این وجود آنزیم های آمینوتراسفراز و کراتین دو حیوان تفاوتی با یکدیگر نشان نداد.
نتیجه گیری نهایی: این نتایج نشان داد گوسفند به استرس گرمایی حساسیت بیشتری دارد که با افزایش اسید اوریک، کلسترول، تری گلیسرید، کل بیلی روب ین و لاکتات دهیدروژناز نمایان می شود. بطوریکه شاید بتوان گفت گوسفندان در طول استرس گرمایی الگوی متابولیسمی لیپولیز را دارند. بالابودن لاکتات دهیدروژناز و کل بیلی روبین نشانه تخریب گلبول قرمز یا آسیب کبدی می باشد. همچنین غلظت بالای اسید اوریک خون گوسفندان سبب حساسیت بیشتر آنها به آسیب های کلیوی مانند نقرس می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1517672 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!