مطالعه تاثیر پربیوتیک مانان_الیگوساکارید و بتا-1و3 - گلوکان بر برخی شاخص های هماتولوژیکی و بیوشیمیایی سرم خون ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

چکیده:
اثر مقطعی استفاده از پربیوتیک مانان_الیگوساکارید و بتا-1و3-گلوکان بر برخی مشخصه های خونی و بیوشیمی سرم خون ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) پس از 6 هفته مورد بررسی قرار گرفت. بچه ماهیان به میزان 5/1 گرم پربیوتیک در هر کیلوگرم جیره با چهار استراتژی تغذیه ای شامل تیمار شاهد (A): تغذیه با جیره تجاری و پایه بدون پربیوتیک بمدت 6 هفته، تیمار B: تغذیه مداوم با پربیوتیک بمدت 6 هفته، تیمار C: تغذیه با جیره حاوی پربیوتیک بمدت یک هفته و سپس تغذیه با جیره شاهد بدون پربیوتیک به مدت یک هفته و سپس تکرار این عمل تا هفته ششم و تیمار D: تغذیه با جیره حاوی پربیوتیک به مدت 2 روز و در ادامه تغذیه با جیره بدون پربیوتیک بمدت 5 روز و سپس ادامه این فرآیند تا هفته ششم پرورش داده شدند. نتایج نشان داد تغذیه ماهیان با استراتژی مداوم پربیوتیکی سبب شد تعداد کل گلبولهای سفید، هموگلوبین، هماتوکریت، مونوسیت، هتروفیل و لنفوسیت در مقایسه با گروه شاهد و سایر استراتژی های تغذیه ای افزایش یابد اگرچه تفاوت معنی داری بدست نیامد ولی افزایش معنی داری در تعداد کل گلبولهای قرمز حاصل شد. میزان گلوکز، تری گلیسرید و کلسترول در ماهیان تغذیه شده با استراتژی مداوم نسبت به سایر تیمار ها پایین تر ولی درصد پروتئین تام و آلبومین بالاتر بود ولی تفاوت معنی دار نبود. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که افزودن 5/1 گرم پربیوتیک مانان الیگوساکارید و بتا 1-3 گلوکان در هر کیلوگرم جیره غذایی بچه ماهیان قزل آلای پرورشی با استراتژی مداوم می تواند منجر به بهبود مشخصه های خونی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
373 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p1518119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!