مقایسه تاثیر ترانگزامیک اسید و دک سمدتومیدین بر میزان خونریزی حین جراحی رینوپلاستی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خونریزی حین رینوپلاستی عارض های است که موجب کاهش دید جراح گردیده و خود موجب عوارضی دیگر خواهد شد. تاکنون روش های مختلفی برای کاهش خونریزی حین جراح ی های گوش و حلق و بینی پیشنهاد شده اند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثر ترانگزامی کاسید و دکسمدتومیدین بر میزان خونریزی بیماران کاندید رینوپلاستی م یباشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی تعداد 76 نفر بیمار کاندید جراحی انتخابی رینوپلاستی وارد مطالعه شدند. بلافاصله پس از القای بیهوشی در گروه اول ترانگزامی کاسید با دوز 10 میل یگرم برکیلوگرم و در گروه دوم دک سمدتومیدین با دوزیک میکروگرم بر کیلوگرم به صورت داخل وریدی د رعرض 15 دقیقه تزریق گردید. میزان خونریزی، پارامترهای همودینامیک و میزان رضایتمندی جراح مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میزان خونریزی حین عمل در گروه دک سمدتومیدین برابر با 1/ 22 ± 2/ 145 میل یلیتر و در گروه ترانگزامی کاسید برابر با 141/8±24/1 میل یلیتر بود ) 46 / P=0 (. میانگین نمره رضایتمندی جراح نیز در گروه دک سمدتومیدین برابر با 53 / 0± 65 / 1 و در گروه ترانگزامی کاسید برابر با 64 / 0± 42 / 1 بود ) 089 / .)P=0
نتیجه گیری
در مجموع اث ربخشی دو داروی دک سمدتومیدین و ترانگزامی کاسید برابر بود. ترانگزامی کاسید خونریزی را در جراح ی های بزرگ کاهش می دهد و در جراحی رینوپلاستی که مقادیر خونریزی چندان زیاد نیست شاید استفاده از دک سمدتومیدین گزینه بهتری باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!