اثر عصاره هیدروالکلی دارچین بر ساختار بافت شناسی هیپوکامپ در موش های سوری اواریکتومی شده

چکیده:
زمینه و هدف
هیپوکامپ جزئی از سیستم لیمبیک است و نقشی مهم در حافظه و یادگیری دارد. یائسگی باعث اختلال در حافظه و یادگیری در زنان می شود. از درمان های مختلف جهت بهبود حافظه در زنان یائسه استفاده می شود. امروزه گیاهان دارویی به-واسطه اثرات جانبی اندکی که دارند بسیار مورد توجه هستند. یکی از گیاهان دارویی که در بهبود حافظه و تقویت نیروی جنسی نقش دارد دارچین است. هدف این مطالعه، بررسی اثر عصاره هیدروالکلی دارچین بر ساختار بافت شناسی هیپوکامپ در موش های اواریکتومی شده به عنوان مدل یائسگی تجربی انسان بود.
روش بررسی
تعداد 17 سر موش سوری ماده (5±30 گرم) به سه گروه کنترل، شاهد جراحی و تیمار تقسیم شدند. عصاره هیدروالکلی دارچین (mg/kg 200) به مدت 20 روز یک روز در میان به صورت داخل صفاقی (Intraperitoneally:IP) تجویز شد. 24 ساعت پس از آخرین تزریق، حیوانات آسان کشی شده و بلافاصله مغز آن ها خارج گردید و در محلول فیکساتیو قرار داده شد. مقاطع بافتی از مغز تهیه و پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلین- ائوزین (H&E)، توسط میکروسکوپ نوری مطالعه شد.
یافته ها
اواریکتومی باعث افزایش معنادار تعداد سلول های تخریب شده در نواحی CA1 و DG هیپوکامپ شد (0.05> P). تیمار با دارچین از این تغییرات جلوگیری کرد و تخریب سلولی به صورت معنادار در مقایسه با گروه اواریکتومی کاهش یافت (0.05> P).
نتیجه گیری
دارچین تغییرات بافتی ناشی از اواریکتومی (یائسگی تجربی) در هیپوکامپ موش را کاهش داد و ممکن است دارویی مناسب برای بهبود حافظه و یادگیری در زنان یائسه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520931 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!