اولویت بندی عوامل موثر بر مکان یابی مراکز اورژانس با استفاده از روش تحلیل سلسه مراتبی AHP

پیام:
چکیده:
اورژانس یکی از خدمات بسیار مهم در هر شهر می باشد، بدلیل ناگهانی و غیر منتظره بودن حوادث توجه فوری به اقدام برای اخذ تصمیم مناسب ضروری می باشد. با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهر ها بررسی این موضوع پر اهمیت تر شده است، در این مقاله عوامل موثر بر مکان یابی مراکز اورژانس مشخص و سپس به رتبه بندی آن ها پرداخته شده است. نتایج بدست آمده به خدمات شهری اورژانس کمک می نماید، مرگ و میر انسان ها را کاهش می دهد و در نهایت رضایت مندی افراد در خصوص خدمات اورژانس را افزایش می دهد. هدف از این مقاله بدست آوردن عامل های موثر بر مکان یابی مراکز اورژانس در شهرستان شیراز و اولویت بندی آن با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است، که از این طریق می توان در جهت بهبود و بهینگی مکان های مراکز اورژانس راهکارهایی را پیشنهاد کرد. با استفاده از مطالعات نظری از تحقیقات گذشتگان و مصاحبه، عامل های موثر بر مکان ها مشخص شدند که عبارتند از: زمان، فاصله، هزینه، تسهیلات، مسائل تکنولوژیکی، کیفیت سرویس دهی، ترافیک و تراکم جمعیت. سپس این عوامل با بررسی های میدانی بین دو جامعه کارمندان و بیماران، با استفاده از روش مذکور اولویت بندی شده اند و نتیجه ای که از آن حاصل گردیده است، نشان می دهد که فاکتور زمان بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده و به عنوان مهم-ترین و موثرترین عامل برای مرکز اورژانس تلقی می شود و در پی آن 7 عامل موثر دیگر هم رتبه بندی شده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1521061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!