پیشگیری از جرم سایبری (همکاری های بین المللی پلیس)

پیام:
چکیده:
جهانی بودن فناوری های اطلاعات و ارتباطات اینترنت نشان از فراملی بودن جرم سایبری دارد. به همین دلیل برای پیشگیری موثر از جرم سایبری، همکاری به موقع و موثر بین کشورها ضروری است.از میان انواع همکاری های بین المللی، همکاری های پلیسی از اهمیتی ویژه برخوردار است. این امر وجود سازوکارهایی برای اقدام آنی، هماهنگ و تخصصی بین پلیس کشورها راحیاتی می سازد. در سازمان ملل متحد به عنوان شاخص ترین سازمان بین المللی، جرم سایبری به عنوان یک دغدغه جهانی مطرح شده است. کشورهایی با درجات مختلف پیشرفت اقتصادی، علمی، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیرهعضو این سازمان هستند؛ از سویی نظام های پلیسی این کشورها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. با درنظر گرفتن این تفاوت ها، هدف مقاله حاضر، بررسی آن دسته از اسناد سازمان ملل است که در راستای پیشگیری از جرم سایبری، به عنوان یکی از سیاست های جهانی، به ترویج همکاری های بین المللی پلیس پرداخته شده است. در این اسناد، با ایجاد یک چارچوب بین المللی، حداقل معیارها و قواعد مرتبط با همکاری های بین المللی پلیس پیشنهاد شده است. روش مقاله حاضر، اسنادی و روش گردآوری داده ها کتابخانه ای است. این مقاله با بررسی اسناد یاد شده، پیشنهاد تاسیس یک تیم واکنش سریع به حملات سایبری، محدوده عملکرد، ساختار، عناصر تشکیل دهنده و مسئولیت های این تیم ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!